Welverdiende aandacht voor Pleegzorg Nederland

Er is een schreeuwend tekort aan pleegouders. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we meer nieuwe pleegouders werven? Bevriend bureau DEARDAN & Friends vroeg ons om aandacht in earned media te creëren voor de start van de door hen ontwikkelde campagne om 3.500 potentiële pleegouders te vinden. In de Week van de Pleegzorg die woensdag 30 oktober begon, ging de campagne Open je Wereld van start. Bijl PR zorgde voor heel erg veel aandacht voor de noodzaak voor meer pleegouders én voor de campagne.

Mediastrategie
Om de aandacht in media te krijgen heb je een aantal ingrediënten nodig. Heb je hard nieuws, dan lukt het meestal wel om de aandacht te krijgen. Heb je geen hard nieuws, dan moet je op zoek naar een invalshoek die media aanspreekt.
We kozen ervoor gebruik te maken van cijfers om de urgentie van het probleem te laten zien. Om een goede match te maken en kinderen een nieuw thuis te bieden zijn jaarlijks 3.500 nieuwe pleegouders nodig. Vorig jaar waren er 1000 te weinig. Daarnaast neemt het aantal kinderen in pleegzorg verder toe en daalt de instroom van nieuwe pleegouders. Genoeg input om de urgentie aan te tonen. Die cijfers hebben we ook per provincie laten uitzoeken om per provincie de urgentie aan te tonen. In aansluiting op de campagnestrategie van DEARDAN & Friends wilden we laten zien hoe het leven van kinderen én pleegouders verrijkt wordt door pleegzorg. En dat er verschillende manieren zijn om pleegouder te zijn. Ook tantes, opa’s en oma’s, alleenstaande vaders en/of moeders, homostellen, buurvrouwen, kunnen pleegouder worden.

Pakketje
Met een onderwerp als pleegzorg vind je snel een luisterend oor. Het gaat over kinderen die geen thuis hebben en dat gaat mensen aan het hart. Om media te verleiden erover te berichten is het belangrijk hen een beetje te helpen het verhaal te maken. Dat doe je bijvoorbeeld door ze een ‘pakketje’ van ingrediënten aan te bieden. Zo maak je bijna een ‘instap klaar’ item, waarmee ze met weinig moeite verder kunnen. Wat zit erin zo’n pakket? In ieder geval: Een aanleiding, een locatie, verhalen en iemand die de boodschap kan overbrengen. De aanleiding? De Week van de Pleegzorg bood ons de actualiteit die we nodig hadden. DEARDAN & Friends bedacht voor de fysieke aftrap van de campagne op Utrecht Centraal een levensgrote noodbox voor media om naar toe te komen. Een levensgrote rode doos, waarin een kind (acteur) door een raampje naar buiten kijkt om in contact te komen met voorbijgangers. Een indringend beeld om te fotograferen of filmen.
Tegelijk moest iemand het verhaal goed overbrengen en wie kunnen het verhaal beter vertellen dan pleegouders zelf? Op locatie waren Esther Overweter (de woordvoerder van Pleegzorg Nederland) en ambassadeur Gijs Staverman (radiomaker én pleegouder) beschikbaar om de pers te woord staan.
En het laatste ingrediënt: de juiste contacten bij media. Bijl PR heeft een heel warm netwerk aan journalisten. Dat werkt twee kanten op. Zij weten dat wij ze geen ‘bullshit’ leveren, ze niet lastig vallen met te commerciële verhalen en wij weten waar zij graag iets mee doen. We denken mee met redacties en bieden hen informatie op maat. Het RTL Nieuws vult het nieuws anders in dan het NOS journaal, beiden hebben een andere doelgroep. Dat geldt ook voor NRC en het AD. De Linda wil een verhaal over een powervrouw als pleegmoeder, het Jeugdjournaal wil het perspectief vanuit het kind laten zien. We bieden het ze zo aan zodat het bij hun doelgroep past.

Resultaat
Dat de aanpak werkte, blijkt uit de massale aandacht die we hebben gerealiseerd. Zowel het RTL Nieuws als het NOS journaal namen het mee op verschillende dagen. Daarnaast berichtten het AD, NRC, regionale kranten, Radio 1 journaal, Linda, Jeugdjournaal, Hart van Nederland, Shownieuws tot Beau erover. En dit is nog maar een greep van alle aandacht. Het leidde direct tot veel website bezoekers met zichtbare pieken na uitzendingen. Wat cijfers: Na de uitzending van het NOS journaal is een duidelijke piek te zien in bezoekers aan de website Openjewereld.nu. Namelijk 1106 bezoekers, waarna 195 de test invullen voor hun pleegouderprofiel en 200 hun e-mailadres achterlaten voor de nieuwsbrief.

Maar het allermooiste resultaat na een halve dag campagne is dat Pleegzorg Nederland al 300 informatieaanvragen heeft gekregen.

Janette Reukers, landelijk voorlichter Pleegzorg Nederland: “De aandacht is gigantisch, we zijn er gewoon beduusd van. Vooral dat het zo positief gebracht wordt. We hopen natuurlijk vooral dat het tot meer aanmeldingen leidt voor nieuwe pleegouders. De eerste resultaten zijn bemoedigend!”

Bijl PR en DEARDAN & Friends zijn trots op het resultaat tot nu toe. Hoe geweldig zou het zijn als we hebben mogen bijdragen aan het bieden van een nieuw thuis voor 700 kinderen in Nederland!

Terug naar overzicht