NEDERLANDERS IN DISCUSSIE: “VOOR WIE DOE JIJ HET EIGENLIJK”?

NEDERLANDERS IN DISCUSSIE: "VOOR WIE DOE JIJ HET EIGENLIJK"?

KLANT SIRE

PARTNERS N=5, Fred Moolhuijsen, Bonkers, Monalyse, 356media, Superbruut, Feka en DVJ Insights

AWARDS & NOMINATIES 2 x SAN Accent, 1 x European Excellence Award, nominatie Sabre Award, nominatie Dutch PR Award

Mensen willen succesvol lijken, de perfecte versie van zichzelf laten zien. Op social media, tegenover vrienden, familie of buren. Tegelijkertijd worden we hier ongelukkig van, blijkt uit onderzoek. Daarom wil SIRE mensen laten zien dat dit streven naar perfectie niet reëel is. N=5 en Bijl PR pakten die uitdaging op met een spraakmakende campagne in twee fases:
1. The Good Life Agency
2. Voor wie doe je het eigenlijk?

STRATEGIE EN AANPAK

Wat hebben mensen over voor een ‘perfect’ leven op social media? Het sociale experiment ‘The Good Life Agency’ moet dit uitwijzen. The Good Life Agency is een niet bestaand bedrijf dat zogenaamd alles leverde om een geweldig bestaan voor te wenden: dure auto’s, likes van beroemdheden op je social media kanalen, de perfecte vakantie en knappe vrienden die naast je poseren. “Succes heb je niet, dat straal je uit.’’

Van de ratrace worden we ongelukkig. Het helpt ons als we vaker stil staan bij de vraag ‘Voor wie doe ik het eigenlijk?’. Meer uitgaan van ons eigen verlangen, luisteren naar wat we zelf echt willen en trouw blijven aan onszelf. Imperfecties en dingen die niet lukken zijn daar onderdeel van. We zijn zo druk met gelukkig over te komen, dat we vergeten gelukkig te zijn.

Bas van Berkestijn
Destijds bestuurslid SIRE

SOCIAAL EXPERIMENT

De resultaten van het sociale experiment en de enorme media-aandacht waren de opmaat naar de echte campagne, die mensen erop wees dat het onrealistisch is om naar een dergelijk ‘perfect’ leven te streven. Voor wie doe je het eigenlijk?

Voorafgaand aan het experiment wees onderzoek, in opdracht van SIRE, uit dat 63% van de Nederlanders denkt dat mensen hun leven mooier voordoen dan het in werkelijkheid is. Slechts 16% gaf toe dit zelf ook te doen. Ruim een derde van de Nederlanders overweegt om met betaalde diensten de maatschappelijke status te verhogen, zo bleek. Met het sociaal experiment is die behoefte in de praktijk getoetst.

  • 35% van de Nederlanders geeft aan dat het goed mogelijk is een perfect gelukkig leven te leiden;
  • 20% past zich aan om erbij te horen;
  • 25% zegt de lat regelmatig te hoog te leggen om succesvol te zijn;
  • 48% van de jongeren tussen de 16 en 24 jaar spiegelt zich nadrukkelijk aan anderen.

RESULTAAT

The Good Life Agency werd gelanceerd met een persbericht en een ronkende video waarmee 33 miljoen mensen werden bereikt. In de media was het ‘bedrijf’ trending topic. De website werd in enkele dagen meer dan 100.000 keer bezocht en meer dan 400 consumenten wilden daadwerkelijk diensten en producten kopen. Mannen schreven zich vooral in voor diensten als endorsen, perfect dinner en night out. Vrouwen waren met name geïnteresseerd in de Better You Photoshop-service.

Na drie dagen onthulden we dat The Good Life Agency een sociaal experiment was en lanceerden we de SIRE-campagne ‘Voor wie doe je het nou eigenlijk?’ Onderzoek na de campagne wees uit dat het Nederlandse publiek zich hierdoor meer bewust is van zijn gedrag op social media.

Cijfers

Bereik

33,5 miljoen

Websitebezoeken

100.000

‘aankopen’ voor statusverhogende diensten

170

Unieke bezoekers

31.000

Percentage aankopen gedaan door mannen

72%

Percentage aankopen gedaan door vrouwen

28%

Dat we alles doen om te laten zien hoe goed, succesvol, mooi en bijzonder wij zijn verbaasde me niet echt. Maar dat er meer ouders van hoogbegaafde kinderen zijn dan dat er hoogbegaafde kinderen zijn wél. Deze campagne hield ons een spiegel voor. Bijzonder vond ik dat mensen ook daadwerkelijk de aangeboden producten wilden kopen. Het bewijs hoe nodig en relevant deze campagne was.

Ruud Bijl
Ruud Bijl
Strateeg/oprichter