De vraag van het ministerie luidt:
- Bereik 2 miljoen mensen via (sociale) media en 1 miljoen mensen met een landelijke kick-off
- Creëer aandacht voor de Nationale Klimaatweek in landelijke, regionale en lokale media
- Bewerkstellig minimaal 1 item op landelijke TV
- Zorg dat de Klimaatsupporters een aantoonbare bijdrage hebben geleverd aan de Nationale Klimaatweek
De oorlog in Oekraïne en de torenhoge gasprijzen in aanloop naar en tijdens de Nationale Klimaatweek zorgen ervoor dat we continu onze boodschap aan moeten scherpen en af moeten stemmen met het gevoel van mensen op dat moment. We willen niet de ergernis van mensen of bedrijven opwekken door alleen maar de klimaatvoordelen van CO-2 besparende maatregelen te benoemen. Tegelijkertijd kun en mag je in een klimaatcampagne niet mensen enkel proberen te overtuigen door economische motivatie die kortstondig is. En daarbij is de doelgroep divers, van klimaatkoplopers tot klimaatbeginners. Een balanceer act die we als team, samen met het ministerie, constant moeten bewaken.
De vorige editie bewees dat onze strategie, gericht op zowel individuele Nederlanders als op bedrijven en organisaties, werkte. Daarom blijft deze in stand en is het onze taak om deze aan te scherpen en uit te breiden.
Spoor 1: Klimaatburgemeesters inspireren het publiek
Om alle Nederlanders te inspireren met aansprekende regionale en lokale voorbeelden ontwikkelen we in 2021 het concept ‘Klimaatburgemeesters’. Tijdens de eerste editie wierven we 142 Klimaatburgemeesters uit gemeentes door het hele land. Om de groene beweging impactvoller te maken en nog meer mensen op lokaal niveau te inspireren, moest de community Klimaatburgemeesters groter worden. We starten met benaderen van de Klimaatburgemeesters uit 2021 met de vraag of zij zich weer willen inzetten.
Vervolgens riepen we via regionale en lokale media mensen op zich aan te melden als lokale klimaatwoordvoerder. Een inspirator die anderen stimuleert om ook in actie te komen en die lokale media aanspreekt met een inspirerend en authentiek verhaal. Opnieuw faciliteren we de Klimaatburgemeesters met een speciaal ontwikkelde toolkit met middelen voor social media en een Nationale Klimaatweekvlag, gemaakt van 100% gerecyclede PVC-flessen.
Voor het ambt van Klimaatburgemeester melden zich veel boeiende inwoners met inspirerende verhalen en ideeën. Zo ook Yfke en Yenthe (11) uit Boxtel. Zij maken filmpjes om andere kinderen te inspireren om klimaatbewuste stappen te zetten. Zelf laten zij zich niet meer wegbrengen naar school met auto, doen ze lampen uit als deze onnodig aan staan, eten ze (bijna) volledig vegetarisch en gaan ze niet meer in bad. Ton Belderok verbindt allerlei partijen uit Haarlem om samen meer impact te kunnen maken, door het stimuleren van meer planten en de opvang van hemelwater. Daarnaast is hij actief betrokken bij de kinderraad en kinderburgemeester van Haarlem om ook daar klimaat op de agenda te zetten. En zo zijn er nog 243 andere inspirerende verhalen! Stuk voor stuk betrokken Klimaatburgemeester die zich keihard inzetten voor een beter klimaat en ons als team ook inspireren en steunen om deze inmiddels community te versterken en uit te breiden.
Spoor 2: bedrijven en organisaties worden Klimaatsupporters
Waar er tijdens de eerste editie minder focus lag op de Klimaatsupporters, zetten we dit jaar ook in op deze groep. Organisaties, verenigingen maar ook gemeentes die zich actief inzetten om hun CO2-uitstoot te verminderen en daarmee het goede voorbeeld geven zoals de Chocolatemakers uit Amsterdam, de gemeente Zaltbommel en de ASN bank. Klimaatsupporters steunen het doel van de Nationale Klimaatweek en zetten zich actief in voor CO2-beperking. We roepen Klimaatsupporters niet alleen op via lokale en regionale media maar ook via B2B media en organisaties zoals RVO en brancheverenigingen, zoals de VHG. Voor de aangemelde Klimaatsupporters ontwikkelen we een toolkit met o.a. posters, roll up-banners, afbeeldingen, presentaties en een kant-en-klaar persbericht. De meest inspirerende verhalen delen we in video’s en tekstberichten op social media.
De tweede Nationale Klimaatweek vond plaats in een periode waarin we te maken hadden met hoge energieprijzen. Energiebesparing stond hoog op de agenda. Ik ben trots op de inzet van alle Klimaatburgemeesters en – supporters en vind het een mooi resultaat dat na deze tweede editie veel mensen van de NKW hebben gehoord en/of hebben meegedaan. De Nationale Klimaatweek community zal de komende jaren alleen nog maar verder groeien.
Marianne Zandstra
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat