Lokale PR voor Grote Clubactie en Opel

Verenigingen in Nederland krijgen het steeds lastiger om financieel de eindjes aan elkaar te knopen. De Grote Clubactie helpt daarbij. De actie is in 1972 bedacht door Pierre Claessens, chef-redacteur bij het toenmalige Nieuwsblad van het Zuiden. Het unieke van de Grote Clubactie is dat 80% direct naar de clubkas gaat, de resterende 20% gaat naar onder meer prijzen en de organisatie van de loterij. Sindsdien wordt jaarlijks meer dan € 9.000.000,- bij elkaar gebracht door lokale verenigingen. Opel is in 2012 en 2013 supporter geweest van de Grote Clubactie.

Achtergrond en aanpak
Opdracht aan Bijl PR: vraag zo veel mogelijk aandacht voor de Grote Clubactie in de media en als het kan ook voor de sponsor. We kiezen samen met de sportmarketeers van Triple Double voor een lokale media-aanpak, waarbij we erop mikken drie keer aandacht te krijgen in lokale media. Een bewuste keuze. Lokale media worden immers erg goed gelezen en sluit perfect aan bij de doelgroep van lokale verenigingen. Een logische en voor de hand liggende strategie, maar een logistiek zeer lastige operatie.

Actie één is het versturen van lokale persberichten. Op één dag versturen we 195 lokale persberichten namens alle deelnemende clubs gericht aan de media in de vestigingsplaats. Doel is om mensen aan te sporen loten te kopen. Met een tweede persbericht naar dezelfde groep media  roepen we Nederland op hun Clubhelden te nomineren voor de wedstrijd: Dé Clubheld van Nederland. Tot slot maken we per club bekend hoeveel geld er is opgehaald. Tijdens de zogenoemde Grote Clubavonden worden de cheques door de Opel dealers uitgereikt. Dit vertellen we in de lokale berichten die de ochtend na de uitreiking, voorzien van fotomateriaal de deur uitgaan naar de lokale media van alle locaties van de dealers. Door de lokale inhoud zijn de berichten zeer interessant voor lokale media en worden dus vrijwel overal geplaatst.

Resultaat
Lokale media pakken de berichten massaal op. In totaal worden ruim 600 artikelen gepubliceerd in on-, en offline (lokale) media. De actie bereikt in totaal meer dan 13 miljoen mensen. Ook sponsor Opel wordt in 90% van de artikelen genoemd.

Terug naar overzicht

De Klant

Grote Clubactie

Delen