Lokale helden

Al 45 jaar draagt de Grote Clubactie bij aan de financiële gezondheid van duizenden clubs in Nederland. Voor veel verenigingen een onmisbare bron van inkomsten. Clubs kunnen met de opbrengst bijvoorbeeld materialen vervangen, het clubhuis onderhouden en activiteiten organiseren. Veel verenigingen in Nederland zijn afhankelijk van sponsoring en andere initiatieven voor extra financiële middelen. Er is geld nodig om te kunnen groeien en goede faciliteiten aan leden te kunnen bieden. De Grote Clubactie speelt hierin een grote rol. Maar liefst 80% van de opbrengst van de loten gaat direct naar de verenigingen.

Aanpak
Sinds 2012 verzorgt Bijl de PR voor de Grote Clubactie. Jaarlijks kiezen we voor een lokale media-aanpak. Enerzijds om aandacht te vragen voor de start van de actie en zo de lotenverkoop te stimuleren, anderzijds om aandacht te krijgen voor de opbrengsten en het belang van de Grote Clubactie voor het verenigingsleven.

We kiezen heel bewust voor een puur lokale aanpak. Lezers van lokale media willen weten wat er in hun directe omgeving gebeurt. Lokale media worden bovendien, zo blijkt al jaren uit onderzoek, heel goed gelezen. En dus maken we persberichten zo relevant mogelijk voor deze doelgroep. Dat doen we door persberichten per deelnemende club en vestigingsplaats te maken. Dat betekent dat we rond de 300 persberichten op maat maken en versturen, bij zowel de start als het einde van de actie. Met deze aanpak bereiken we door alle lokale berichten, aandacht met een landelijke dekking.

Bij de start van de actie, versturen we persberichten namens alle deelnemende clubs gericht aan de media in de vestigingsplaats. Doel is om mensen aan te sporen loten te kopen. In september versturen we wederom deze hoeveelheid berichten, maar dan met de opbrengsten per club.

Een logistiek ingewikkelde operatie, maar inmiddels hebben we hier een goed lopend proces voor ontwikkeld.

Resultaat
De inkomsten van vrijwel alle goede doelen staan onder druk. Veel mensen geven wel eens aan een goed doel. Maar, voordat we dat doen, willen we wel zeker weten dat de gift op de juiste manier wordt besteed. Maatschappelijke betrokkenheid en transparantie zijn de sleutelwoorden. En dat is waar de Grote Clubactie voor staat.

Door de inzet van tienduizenden enthousiaste (jonge) vrijwilligers voor hun club, de communicatiestrategie en PR aanpak worden er de laatste jaren bijna 3 miljoen loten worden verkocht met een bedrag van rond de 9 miljoen euro. Met de opbrengst kunnen clubs bijvoorbeeld de materialen vervangen, het clubhuis onderhouden en activiteiten organiseren.

Terug naar overzicht

De Klant

Grote Clubactie

Delen