Innovatie-estafette brengt innovatief Nederland bij elkaar

Samen komen tot een innovatiever Nederland. De Innovatie-estafette in de Van Nelle Ontwerpfabriek op 4 oktober 2011 in Rotterdam wil inspireren en enthousiasmeren over de grenzen van de verschillende sectoren heen. Met een bijzonder beursconcept en een aansprekend programma.

Achtergrond en aanpak

In opdracht van de organisatoren, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Club van Maarssen, ontwikkelen we samen met Team van Maanen het ‘open-beursconcept’. Dit is gebaseerd op de film Dogville van Lars von Trier. Geen stands, aparte eilandjes en stapels folders en brochures, maar een open ruimte met kartonnen, herbruikbare statafels en mensen die zelf het verhaal vertellen. Hiermee komen we tegemoet aan de vraag om een open en duurzaam evenement. Tijdens voorbereidingssessies triggeren we standhouders om niet te denken in middelen, maar in contact met mensen. In het voortraject adviseren we over het communicatieplan, de uitvoering daarvan, het benaderen van de diverse doelgroepen, het werven van bezoekers, het ombouwen van de website tot bruikbaar communicatiemiddel, de inzet van social media, PR-benadering en perswoordvoering. Ook schrijft Bijl PR het communicatieplan, teksten voor de website, de persuitnodiging en persberichten. Tijdens het evenement verzorgen we naast een live-blog ook de redactie voor twee talkshows van een uur.

Resultaat

Met circa 150 wandloze stands, 400 deelnemende organisaties en ruim 2.000 bezoekers is het evenement een succes. Het open concept stimuleert tot samenwerking. Er worden 17 innovatieve doorbraken gelanceerd die echt het verschil maken. De door Bijl geschreven persuitnodigingen en -berichten zijn goed opgepikt. De live-blog wordt prima gewaardeerd. Zonder inzet van extra communicatiemiddelen – het is aan de community zelf om het verhaal te vertellen – is er de nodige aandacht in de media.

Terug naar overzicht