Hartslag van het legioen

Elke dag overlijden 35 mensen aan een hartstilstand. Reanimatie binnen zes minuten verdubbelt de overlevingskans. Om in héél Nederland binnen zes minuten te kunnen reanimeren – voordat professionele hulpverleners ter plekke zijn – zijn minimaal 170.000 vrijwilligers nodig die in het oproepsysteem aangemeld zijn en oproepbaar zijn. Opel en Feyenoord slaan de handen ineen om de Hartstichting te helpen deze doelstelling te behalen. Samen met sportmarketingbureau Triple Double bedenkt Bijl PR de campagne en de pr-aanpak voor de campagne ‘Hartslag van het Legioen’. De samenwerking ging eerder van start met een reanimatietraining voor de Feyenoord-selectie. De Klassieker van 8 november vormde een prachtige nieuwe gelegenheid om aandacht te vragen voor dit onderwerp.

Achtergrond en aanpak
Feyenoord-supporters hebben een groot hart voor hun club. We bedenken dat het uniek zou zijn te meten wat de Hartslag van het Legioen is tijdens de Klassieker (Feyenoord- Ajax). De Hartstichting, Opel en Feyenoord zijn enthousiast over dit idee. Op zondag 8 november dragen honderd supporters van Feyenoord een hartslagmeter om hun hartslag tijdens een van de meest beladen wedstrijden van het jaar in beeld te brengen.

Triple Double verzorgt de volledige executie van de actie en de betaalde media. Het filmpje wordt gemaakt door kantoorgenoot Danny Deelen van 356media. Bijl PR pakt de pr op. Zowel landelijke, als sport, automobiel en gezondheidsmedia worden benaderd persoonlijk en via een persbericht. Ook bieden we journalisten aan zelf een hartslagmeter te dragen om hun eigen wedstrijdspanning te meten. De radioverslaggever van RTV Rijnmond draagt tijdens zijn radioverslag ook een hartslagmeter.
De maandag na de Klassieker sturen we de resultaten naar de media in de vorm van een infographic waar alle piekmomenten in de hartslag van het Legioen zichtbaar zijn gemaakt.

Resultaat
De aandacht voor dit unieke experiment is uiteindelijk ronduit fantastisch. Met items op RTL Nieuws, Editie NL, Goedemorgen Nederland, RTV Rijnmond, verschillende radiostations en twee keer de voorpagina van het AD is deze actie zeer succesvol. We bereiken in totaal ruim 10 miljoen mensen waarmee gedurende de eerste fase van de campagne veel aandacht is voor burgerhulpverlening. Dit draagt bij aan de werving van 15.000 nieuwe burgerhulpverleners sinds de start van de campagne.

Awards
Winnaar Gouden Sabre Award 2016

Winnaar Zilveren Effie Award 2016

Nominatie SponsorRing 2016

Twee European Excellence Award nominaties

Terug naar overzicht