Partner
Jasper Spronk (website en vormgeving)
Schoonmaakwoede (schoonmaak)
Weinig sectoren zijn zó zwaar getroffen door de coronacrisis als de horeca. Cafés en restaurants moesten maandenlang hun deuren sluiten. De omzet van de sector daalde hierdoor met bijna 34 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De opluchting is dan ook groot wanneer op 28 april 2021 de terrassen weer open mogen. Bijl PR bedenkt een campagne waarmee HYGENIQ, producent van ecologische schoonmaakmiddelen, horecaondernemers een steuntje in de rug geeft.
STRATEGIE EN AANPAK
Met de campagne geeft HYGENIQ de horeca letterlijk en figuurlijk een frisse start. We haken in op de actualiteit met een sympathiek signaal naar horecaondernemers, op een manier die bij het merk past. Met dit steuntje in de rug van HYGENIQ trapt de horeca het terrassenseizoen duurzaam én schoon af. Letterlijk met Een Frisse Start. Uiteraard betrekken we het Nederlandse publiek bij de actie. Horecabezoekers kunnen namelijk hun favoriete kroeg, (eet)café of restaurant met terras nomineren. En twaalf horecagelegenheden, een in elke provincie, maken kans op een grote schoonmaak om zo klaar te zijn voor de grote heropening.
Thijs Nijboer van Eet- en bierencafé de Beiaard, de trotse winnaar in Overijssel
Vervolgens kondigen we de actie aan via verschillende kanalen; een combinatie van paid, owned en earned. Via de online kanalen van HYGENIQ, met de hashtag #geefdehorecaeenfrissestart, en landelijke en regionale persberichtgeving roepen we horecaliefhebbers op hun favoriete horecagelegenheid met terras te nomineren voor een frisse start. We benaderen horecabedrijven en -vakbonden en informeren ze over de campagne. En roepen ze op de actie vooral te delen op hun eigen kanalen met een speciale visual en de hashtag #geefonseenfrissestart. Ook via vakmedia creëren we aandacht voor de actie. Dankzij publicaties in vakmedia, lokale media en een groot bereik op social media, ontvangen we in de eerste drie dagen al duizenden stemmen vanuit heel Nederland. De verschuivingen in de landelijke top 3 kunnen tijdens de stemperiode in real time worden gevolgd op de website.
Bijl PR is een jong, fris en creatief bureau. Ze weten van aanpakken en dat hebben ze ons gelijk laten zien in deze eerste campagne die we samen hebben mogen doen. De Frisse Start was een groot succes waarin zij een heel belangrijk onderdeel waren. Het bedenken van het idee, het uitwerken tot aan de planning en het flexibele schakelen. Een bureau van ‘the next generation!’
Joyce Roelofsen
Marketeer bij Hygeniq
AANDACHT VASTHOUDEN
Halverwege de campagne werd duidelijk dat de gedwongen sluiting langer zou duren dan gepland. En dat terwijl de horeca stond te popelen de terrassen weer open te gooien. Om de aandacht vast te houden benaderden we lokale en regionale media opnieuw met persberichten. Aan de hand van actuele data, maakten we op lokaal en regionaal niveau de stand op en riepen lokale horecabezoekers op te stemmen en hun steun te betuigen aan hun favoriete horecagelegenheid. Lokale media door het hele land besteedden massaal aandacht aan de actie en er kwamen wederom duizenden stemmen binnen.
STEUN VOOR DE HORECA
Vlak voordat de terrassen weer open gingen, meldden de HYGENIQ schoonmaakteams zich bij de winnende horecagelegenheden voor een grondige schoonmaakbeurt. Gewapend met een Clean Air fogger, het paradepaardje van HYGENIQ, en een pakket met schoonmaakproducten maakten ze de hele binnen- en buitenboel weer spic en span. In veel provincies gebeurde dat onder de toeziende ogen van lokale media, die er uitgebreid verslag van deden. Na afloop van de Frisse Start verstuurden we fotopersberichten naar lokale, regionale, landelijke en vak media, wat opnieuw leidde tot tientallen publicaties. De deelnemende horeca-ondernemers, winnende én verliezende, waren enthousiast over de actie van HYGENIQ en voelen zich enorm gesteund.
Eigenaar Mike Lodder van Taveerne de Danne won zowel in Utrecht als in heel Nederland. Het eetcafé werd maar liefst 1167 keer genomineerd.
Fantastisch dat wij zowel de winnaar in de provincie zijn als landelijk! Dat zoveel mensen op ons hebben gestemd doet ons goed.
Winnaar Mike Lodder
Taveerne de Danne
Mike Lodder van Taveerne de Danne won zowel in Utrecht als in heel Nederland
WEBSITE BEZOEKERS (IN ÉÉN MAAND TIJD)
13.139
AANTAL VERSCHENEN ARTIKELEN
110
MEDIABEREIK
1,6 miljoen
AANTAL GENOMINEERDE HORECAGELEGENHEDEN
133
Wat een gave actie om samen met HYGENIQ op te zetten. Met heel Nederland de horeca in het zonnetje zetten door de favoriete terrassen te nomineren voor een frisse en milieuvriendelijke start van het seizoen, aangeboden door een merk met een missie. De enthousiaste reacties van de winnende horecagelegenheden waren een mooie kroon op ons werk.