De Roparun: benutten van lokale kracht

De Roparun is een estafetteloop van meer dan 500 kilometer van Parijs en Hamburg naar Rotterdam. Ruim 8000 lopers, fietsers, chauffeurs en verzorgers zamelen met deze sportieve prestatie geld in voor mensen met kanker. De Roparun is ontstaan in 1992 en heeft inmiddels ruim 57 miljoen euro opgebracht. De Roparun ondersteunt goede doelen die zich richten op palliatieve zorg voor mensen met kanker. Met de opbrengst worden jaarlijks meer dan 100 goede doelen ondersteund die helpen het motto: ´leven toevoegen aan de dagen, waar vaak geen dagen meer kunnen worden toegevoegd aan het leven´, waar te maken.  Deze goede doelen zijn verspreid door heel Nederland.

Achtergrond en aanpak
De pr-strategie is erop gericht om lokale en regionale aandacht te krijgen voor al deze goede doelen, de deelnemende teams en de gemeenten waar de Roparun doorheen komt. Met als uiteindelijke doel een grotere naamsbekendheid van de Roparun en een hogere opbrengst.

Iedere bijdrage van de Roparun aan een goed doel wordt bekendgemaakt via een persbericht dat we sturen aan lokale en regionale (en soms landelijke) media in de regio waar het goede doel actief is. We vertellen precies wat de bijdrage is en waarvoor deze is bestemd. Zo is de Roparun optimaal transparant over waar het geld aan wordt besteed.

Daarnaast maken we van de deelnemende teams lokale helden. We laten lokale media weten welke teams uit hun plaats en/of regio meedoen aan de Roparun en wat hun teamopbrengst is. Zo verhogen we hun zichtbaarheid en ondersteunen we de teams in hun activiteiten om sponsoren te vinden.

De finish van de Roparun is in Rotterdam, maar de route ernaar toe vanuit Parijs en Hamburg doorkruist in Nederland 37 gemeenten. We vragen lokale media om  aandacht te besteden aan de doorkomst in hun gemeente en wijzen op de activiteiten die door de bewoners rondom de doorkomst worden georganiseerd.

Resultaat
Ieder persbericht levert minimaal één publicatie op. Door intensief in te zetten op een lokale aanpak brengen we de Roparun heel dichtbij en geven we het evenement een gezicht. De teams ondersteunen we in hun activiteiten om sponsors te vinden door te vertellen welke teams er in de regio actief zijn en optimaal transparant te zijn over de besteding van de opbrengst.

Terug naar overzicht

De Klant

Delen