Basketbalclub scoort media-aandacht met blokjesactie

Wat doe je als Rotterdamse basketbalclub als je geld nodig hebt en geen grote sponsors kunt vinden? Dan bedenk je ‘Your name in the game’, waarmee je blokjes van 1 x 1 centimeter op het eredivisieshirt van de club verkoopt.

Achtergrond en aanpak

In totaal zijn er 5.000 blokjes te koop voor net geen twee tientjes per stuk. Op de site yournameinthegame.nl kunnen de sponsorblokjes worden aangeschaft. Met een korte bijeenkomst met de basketbalvakpers, een persbericht en veel persoonlijke contacten met journalisten en bloggers brengen we het nieuwe sponsorconcept met de bijbehorende actiesite onder de aandacht. Als woordvoerder schuiven we de 19-jarige zoon van een bestuurslid, zelf actief basketballer en bedenker van het concept, naar voren. Uiteraard zetten we ook social media in om de boodschap snel te verspreiden.

Resultaat

Er verschijnen tientallen on- en offline artikelen. In een week tijd nemen 10.000 mensen een kijkje op de website. Er worden wel blokjes verkocht, maar te weinig. De conversie is te laag. Het uploaden van een foto blijkt toch moeilijk voor veel mensen, het betaalsysteem functioneert niet goed en achteraf is € 19,95 voor een blokje van 1 x 1 centimeter op een shirt misschien toch iets te veel gevraagd. De opbrengst is desalniettemin ruim € 20.000,-.

Terug naar overzicht