Afscheid nemen doet pijn

Een grote dienstverlener in de gezondheidszorg reorganiseert. Met grote gevolgen voor de medewerkers: functie- en standplaatswijzigingen en gedwongen ontslagen. De organisatie heeft altijd een heel sociaal personeelsbeleid gevoerd en wil het zorgvuldig aanpakken.

Achtergrond en aanpak

Het verhaal duidelijk uitleggen en zo goed mogelijk communiceren met de getroffen medewerkers. Dat vindt de organisatie heel belangrijk. Samen met de directie en de HR-afdeling stellen we een verklaring op die de noodzaak van de veranderingen helder toelicht. Daarbij ligt de nadruk op de consequenties voor de medewerkers. Leidinggevenden die slechtnieuwsgesprekken moeten voeren, krijgen van ons een training. Voor veel van hen is het de eerste keer dat zij een dergelijk gesprek moeten voeren. We schrijven artikelen, brieven en instructies.

Resultaat

Alle medewerkers in het land worden op dezelfde dag door de directie toegesproken. Het verhaal wordt, voor zover dat mogelijk is, met begrip ontvangen. Boze reacties, acties of stakingen blijven uit. De leidinggevenden kunnen dankzij de training goed omgaan met de emoties die loskomen tijdens de slechtnieuwsgesprekken.

Terug naar overzicht