20.12.18

Rotterdam: Eerste veroordeling ooit voor straatintimidatie

18 december 2018, de lancering van ‘Pikpraat van Straat’. De campagne die wij samen met Vuurrood in opdracht van de Gemeente Rotterdam bedachten én uitvoerden tegen seksuele straatintimidatie in Rotterdam. Een jaar én een dag later staat de eerste verdachte van seksuele straatintimidatie in Rotterdam voor de rechter.

Sinds begin dit jaar is de algemene plaatselijke verordening (APV) aangepast en is seksuele straatintimidatie strafbaar in Rotterdam. Het gaat om sissen, naroepen, achternalopen, om seks vragen en in het nauw drijven. De campagne ‘Pikpraat van Straat’ hebben wij aangepast op deze boodschap. Op social media werd bewustwording gecreëerd rondom de strafbaarheid door middel van nieuwe uitingen. We stimuleerden hierin het downloaden en het gebruik van de StopApp.

Geldboete voor Rotterdammer
De rechtbank in Rotterdam heeft zich woensdag voor het eerst gebogen over een zaak betreft seksuele straatintimidatie. Een 36-jarige Rotterdam is de allereerste in Nederland die zich voor de rechter moest verantwoorden. Hij stond terecht voor het lastigvallen van in totaal acht vrouwen op twee verschillende dagen in de zomer. Hij riep de vrouwen na, liep achter ze aan, maakte kus- en handgebaren of ging zitten op een bankje dicht naast een vrouw. De verdachte kreeg een voorwaardelijke geldboete van twee keer 100 euro opgelegd.

Meer dan 3700 downloads en meer dan 2500 meldingen
Trots en blij zijn wij met de eerste veroordeling. Onze campagne ‘Pikpraat van Straat’ zetten wij voort om de bewustwording naar een nog hoger level te tillen. We starten in het nieuwe jaar met een Rotterdamse influencer-campagne, waarmee we een specifieke groep vrouwen in Rotterdam willen bereiken en onder hen ook bewustwording willen creëren. Social media blijft een rode draad in deze campagne. In één jaar tijd is de StopApp meer dan 3700 keer gedownload en zijn er meer dan 2500 meldingen gemaakt. Mooi resultaat, maar ons einddoel hebben we nog niet bereikt. Pikpraat moet van straat.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer