19.07.18

Op zoek naar verkoeling

Als mediawatcher volg ik de actuele trends en ontwikkelingen in het nieuws op de voet. Wat houdt ons bezig? Waar zijn we naar op zoek? Wat ik vind probeer ik om te zetten naar mooie PR kansen voor onze klanten. Zoals vandaag. De hitte en droogte zijn onderwerp van het gesprek. Al dagen wordt het nieuws overspoeld door het warme weer in Nederland. Maar met de aankomende voorspelde hittegolf raakt Nederland helemaal in de ban van de zon en gaat massaal op zoek naar verkoeling. Zo blijkt duidelijk uit cijfers van onze klant Marktplaats.

Massale run
Met de rond 8 miljoen dagelijkse unieke bezoekers zie je op Marktplaats als geen ander snel wat er speelt onder de Nederlanders. Ik kon dan ook niet wachten om uit te zoeken hoe wij Nederlanders op de hittegolf en de berichten hierover reageren. Hoe we ons klaarmaken voor het warme weer dat nog komen gaat. Dat zocht ik uit met de dataspecialisten van Marktplaats. En wat blijkt? Een massale run op verkoelende zomerproducten is aan de gang, en men is vooral op zoek naar airco’s en zwembaden. Onderstaand persbericht deelden we met ANP.

Nederlanders bereiden zich voor op hitte

Massaal op zoek naar zwembaden en airco’s op Marktplaats

Amsterdam, 19 juli 2018 – Op Marktplaats stijgt de temperatuur naar tropische hoogten. Door de aanhoudende warmte wordt op Marktplaats massaal gezocht naar producten die verkoeling brengen, zoals ‘zwembad’, ‘airco’ en ‘parasol’. Een van de populairste zoektermen op de handelssite is op dit moment zwembaden en airco’s. Nederlanders typten de afgelopen dagen het zoekwoord airco maar liefst 165.000 keer in en is daarmee het populairst. Het trefwoord zwembaden is een goede tweede.

Ook naar parasols is grote vraag. Binnen een week was er sprake van ruim 57.000 zoekopdrachten. Naar ventilatoren en sproeiers werd 26.000 keer gezocht. Opvallend is het aantal schaduwdoeken dat zijn weg vindt naar zonovergoten tuinen, patio’s en dakterrassen voor bescherming en verkoeling tijdens het picknicken en bbq’en. Een verzesvoudiging in het zoekgedrag ten opzichte van een maand eerder.

UPDATE: Gratis’ is doorgaans het populairste zoekwoord op Marktplaats, maar op 24 juli is het woord ’airco’ het meest gebruikt. In één dag tijd is er 68.312 keer naar gezocht. Gratis is dagelijks goed voor 50.000 zoekopdrachten.

Vergroot je kans
Het is de moeite waard om kansen te spotten, ook als die niet voor de hand lijken te liggen. Inhaken op de actualiteit met een onderzoek, nieuws over de onderneming, product; als het aansluit bij wat er in het nieuws speelt vergroot je de kans dat de media er iets over schrijft enorm.

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer