09.07.18

Mediatraining aan race talenten

Onlangs benaderde Porsche Nederland ons om een aantal jonge coureurs te trainen. De training is een onderdeel van het Junior Programme dat de coureur talenten voorbereidt op een toekomst in de autosport. De mediatraining leert de jonge coureurs comfortabel voor een camera te staan en het belang van ‘persoonlijke pr’. In het verleden deden we dit al vaker voor topsporters, zoals shorttrackers, turners en schaatsers.

Fans en sponsors
Zichtbaar zijn als sport en als sporter is belangrijk bij het bouwen en binden van de fanbase. Topsporters zijn helden voor fans en jonge sporters. Die willen het gevoel hebben dichtbij hun idolen te kunnen staan. Veel sporters zijn altijd ‘in the picture’ en hebben vaak een voorbeeldfunctie. Maar net zo belangrijk is de zichtbaarheid voor de sponsor die de sport/sporter inzet om aandacht te krijgen voor zijn merk. Een goede presence in de media en de juiste vermeldingen op social media zijn daarbij belangrijk.

Geen trucjes, geen eenheidsworst
Tijdens deze custom made training leren we de sporters hoe belangrijk een goed mediaoptreden is. Hoe zorg je ervoor dat je comfortabel voor een camera staat en daarbij ook vertelt wat je wilt vertellen? Zowel in woorden als non-verbaal. Belangrijk daarbij is dat we deelnemers vooral leren zichzelf te zijn voor een camera zodat je authentieke antwoorden krijgt. We leren hen geen trucjes waardoor het allemaal eenheidsworst is. We kennen allemaal wel de antwoorden van de gemiddelde voetballer na een wedstrijd. Je kunt de interviews na elke wedstrijd herhalen want ze zijn namelijk inwisselbaar. “We hebben wel veel kansen gehad, we hadden meer verdiend” enzovoort.

Kijk maar eens naar dit filmpje van Karim El Ahmadi na een WK-wedstrijd. Verschillende clichés komen langs. Deze analyse van de wedstrijd had hij ook na een verloren Feyenoord wedstrijd kunnen geven:

Als fan wil je horen hoe de sporter zich echt voelt, waarom het goed of slecht ging. Je wilt iets zien van de mens achter de sporter.
Dan is deze veel leuker, een eerlijke Kiki Bertens:

Online zichtbaarheid
Een ander deel van deze training gaat over het vergroten van je online zichtbaarheid. Hoe zet je social media optimaal in om je online zichtbaarheid te vergroten? Hoe maak je optimaal gebruik van bepaald hashtags, wat deel je wel en niet? Voor de coureurs van groot belang. Hoe groter de fanbase, hoe interessanter zij voor sponsors worden, hoe groter de kans op een succesvolle carrière.

Samenwerking met Hippr
Deze training bieden we aan samen met Talitha Nollen van Hippr. Hippr is gespecialiseerd in influencer marketing en social media.

Terug naar overzicht

Auteur

Marjoleine van Klaveren

Marjoleine van Klaveren

Advies/Business Development

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer