13.04.18

Onderzoek wijst uit: Feyenoord zit niet in DNA

Zit de liefde voor Feyenoord in het bloed van de supporters? Bestaat er een zogeheten ‘Feyenoord-gen’? Het Grote Feyenoord DNA-onderzoek wijst uit: Feyenoord zit niet in je DNA. Opvoeding, omgeving en vrienden zorgen ervoor dat iemand Feyenoord-supporter wordt. De Rotterdamse club is de eerste voetbalclub ter wereld waarbij DNA-onderzoek is gedaan onder de eigen supporters. Dit gebeurde op initiatief van sponsor Opel. Sportmarketingbureau Triple Double verzorgde de volledige executie van de actie en betaalde media. Bijl PR pakte de PR op.

Nature vs Nurture
Het DNA-onderzoek werd gedaan onder 168 respondenten die zijn geselecteerd uit meer dan 5.000 supporters die bereid waren wangslijm af te staan voor DNA–onderzoek, dat door onderzoeksbureau Omnigen werd verricht. Biowetenschapper Berry Kriesels van Omnigen heeft geen bewijs kunnen vinden voor de veronderstelling dat Feyenoord in je DNA kan zitten. Iets waar menig supporter in geloofde. Toch is er volgens Omnigen wel een wetenschappelijke uitleg voor de hartgrondige liefde voor Feyenoord, vervat in de term Nature versus Nurture. Deze uitleg onderschrijft dat de liefde voor Feyenoord met de paplepel wordt ingegoten. Het zijn ouders, omgeving en vrienden die er in de opvoeding voor zorgen dat de liefde voor Feyenoord wordt ontwikkeld.

SportfilmFestival
DNA of niet, er is een speciale documentaire gemaakt van dit unieke onderzoek: Het Feyenoord-DNA. Feyenoord-supporter Sander de Kramer begeleidde het onderzoek en brengt dit op een prachtige manier in beeld. Het verloop van het onderzoek en verhalen van ras-Feyenoorders zoals Jan Boskamp en Joop van Daele komen aan bod.

De documentaire ging woensdagavond (11 april) in première in Lantarenventster tijdens de openingsavond van het SportFilmFestival in Rotterdam (SFFR) en was helemaal uitverkocht.

Naast de drukke bezetting tijdens het SportFilmFestival bracht Het Grote Feyenoord DNA-onderzoek fantastische PR resultaten op:

  • Ruim 20 artikelen in kranten en magazines
  • 65 internetpublicaties werden gerealiseerd
  • Meer dan 50 keer genoemd bij landelijke, regionale en lokale radio- en televisieprogramma’s
  • Totaal bereik van bijna 24 miljoen

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer