10.04.18

Misschien moet Zuckerberg eens naar de Kuip komen

Bovenstaande gedachte kwam bij me op, na het lezen en zien van talloze interviews met de Facebook-baas. In De Kuip smeken de supporters al meer dan zestig jaar om ‘Geen woorden, maar daden’. In de afgelopen weken is Mark vooral bezig geweest met zijn woorden. Het publiek verlangt daden. Communicatie samen met actie.

Vandaag mag Mark Zuckerberg op het matje verschijnen in het Amerikaanse Congres. Al enkele weken wringt de Facebook-baas zich in allerlei bochten om excuses te maken voor het drama met Cambridge Analytica. Hij is een beetje laat misschien, maar uit wat ik lees en zie, doet ie wel z’n best. Afgelopen week kwam dat nieuwe ‘akkefietje’ er bovenop; het blijkt dat zijn Facebook grote Amerikaanse ziekenhuizen heeft gevraagd om geanonimiseerde gegevens van patiënten te delen. De excuses van Mark gaan hem vermoedelijk niet meer helpen, het wordt tijd voor actie.

Iets dat krom is, praat je niet recht. Het is een belegen communicatiewet, maar er zijn nog steeds mensen en organisaties die denken dat deze wet opgaat. Misschien doet Mark dat ook wel. Hij maakt zijn excuses paginagroot in de Britse pers, geeft ineens interviews, verschijnt met stropdas op tv en houdt ogenschijnlijk een goed verhaal. De vraag is of het gaat lukken. Gaan we ooit nog geloven dat data van Facebook veilig zijn? Waarom blijft die twijfel er?

Ik denk omdat we nog te weinig daden zien. Dat is natuurlijk ook het lastige, want veel van de zaken waarvan Facebook wordt beticht, zijn onzichtbaar. En hoe laat je deze vervolgens zichtbaar verdwijnen? Daar zullen de IT-jongens van Sillicon Valley ongetwijfeld hard op kauwen. Hopelijk doen ze dat samen met goede communicatieadviseurs, want alleen een gezamenlijk optreden kan het gebutste imago nog enigszins oppoetsen.

Hand-in-hand, kameraden!

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer