13.02.18

Duizenden aanmeldingen voor testen Feyenoord-DNA

Meer dan 14.500 supporters reageerden de afgelopen weken op de oproep van Feyenoord en sponsor Opel om mee te doen aan Het Grote Feyenoord DNA-onderzoek. Van alle supporters die de online test hebben ingevuld geeft 35 procent van de deelnemers aan daadwerkelijk mee te willen doen aan het genetisch onderzoek. In de online test konden de deelnemers in achttien stellingen met een cijfer 1 tot en met 7 aangeven in hoeverre ze het met een stelling eens zijn. Uit de test kwam Harry in de Hekken/Helga in de Hekken als populairste profiel naar voren, gevolgd door Juichende Jaap/Juichende Jannie en Theo de Thuiskijkert/Tina de Thuiskijkert.

Wangslijm afstaan
Uit de ruim 5.000 supporters die in de online test hebben aangegeven mee te willen doen aan het genetisch onderzoek zijn er inmiddels 168 geselecteerd. Zij krijgen de DNA afnamekits thuisgestuurd, waarna ze vrijwillig hun wangslijm zullen afstaan. Het DNA-materiaal van deze Feyenoord-supporters wordt vervolgens door wetenschappers van genetisch onderzoeksbureau Omnigen onderzocht. Omnigen gaat zeer nauwkeurig en geanonimiseerd om met de bescherming van persoonsgegevens. Bovendien wordt er zeer selectief onderzoek gedaan. Er wordt bijvoorbeeld geen onderzoek gedaan naar erfelijkheidsfactoren of medische kenmerken van DNA-materiaal dat wordt afgestaan door de deelnemers.

Eerste voetbalclub
De Rotterdamse club is de eerste voetbalclub ter wereld waarbij – op initiatief van sponsor Opel – grootschalig DNA-onderzoek wordt gedaan onder de eigen supporters. Presentator en Feyenoord-fan Sander de Kramer is het gezicht van de campagne.

De resultaten van het DNA-onderzoek worden halverwege april verwacht.

Triple Double verzorgt de volledige executie van de actie en de betaalde media. Het filmpje wordt gemaakt door kantoorgenoot Danny Deelen van 356media. Bijl PR pakt de PR op.
Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer