05.01.18

De 10 best gelezen Bijl PR nieuwsberichten en blogs van 2017

Als er één schaap over de dam is, dan …. ja dan gaan wij, net zoals in voorgaande jaren, het hebben over de best gelezen blogs van het afgelopen jaar. Welke tien nieuwsberichten en blogs van Bijl PR zijn in 2017 het best gelezen? Dit zijn ze!

10. Vastgeroeste misverstanden over crisiscommunicatie
Lars Walder, adviseur op het gebied van crisiscommunicatie, wordt met enige regelmaat om de oren geslagen met een aantal mythes en vooroordelen die steeds weer terugkomen. In deze blog probeert hij er een paar te ontleden, wetende dat ze in de toekomst ongetwijfeld toch weer voor de voeten worden geworpen.

9. Bijl PR houdt Meeting of Minds Goede Doelen
Levert transparantie meer vertrouwen op? Maak je connectie met je doelgroep op inhoud, of moet je inzetten op fondsenwervende campagnes (geld ophalen)? En is de boodschap voor fondsenwerving daarmee anders of belangrijker dan reputatie? Deze en meer dilemma’s zijn besproken tijdens de Meeting of Minds voor Goede Doelen. Martijn van Klaveren, Directeur Communicatie Nationale Goede Doelen Loterijen trapte af met een aantal prikkelende stellingen.

8. KNVB-persconferentie zet aan het denken
Hans van Breukelen, de man die jarenlang voor Oranje en PSV succesvol ballen afweerde, bracht in 2017 de historische persconferentie. Van Breukelen had duidelijk moeite met vragen die op hem werden afgevuurd. De publieke geseling van Hans van Breukelen leverde plaatsvervangende schaamte op. Bij Lars Walder rees de vraag: wat was nou ook al weer het nut en het doel van een persconferentie?

7. Rotterdam pakt pikpraat aan
De gemeente Rotterdam, lanceerde in december 2017 de door Bijl PR en reclamebureau Vuurrood bedachte campagne ‘Pikpraat van straat’ tegen seksuele straatintimidatie in Rotterdam. Deze campagne biedt vrouwen de mogelijkheid om via de zogenaamde StopApp te melden als ze seksueel geïntimideerd worden. De gemeente gebruikt die meldingen om daders te lokaliseren, actief aan te spreken en in een later stadium te beboeten. Meer informatie www.stoppikpraat.nl

6. Crisiscommunicatie nieuwe stijl: ‘Wat niet recht is, is niet waar!’
‘’Fake news”, de favoriete uitdrukking van de Amerikaanse president Donald Trump, is door de Britse uitgever van woordenboeken Collins uitgeroepen tot woord van het jaar. Fake news. De trend is ingezet. In hoeverre valt deze lijn verder door te trekken naar het communicatie vak? Hard roepen, hard ontkennen en hard terugslaan. Als de president van de VS ermee wegkomt, dan zou je toch ook als bedrijf een graantje kunnen meepikken? Het voegt een nieuwe strategie toe die we als communicatieprofessionals kunnen gebruiken in tijden van issues of crisissen.

5. Bijl PR en Vuurrood aan de slag voor de gemeente Rotterdam
Het afgelopen jaar startte de gemeente een tender onder de titel “gezocht: beste communicatiebureaus van Rotterdam”. We zijn superblij dat we hier nu bij horen! Inmiddels hebben we mooie opdrachten mogen uitvoeren, waaronder recent de campagne ‘Pikpraat van straat’.

4. Even voorstellen: Sophia Weavers
Voor de zomerperiode presenteerden we met trots een nieuwe Bijler: Sophia Weavers. Inmiddels zijn we meer dan een halfjaar verder en heeft ze al vaak met het bijltje gehakt en werkt ze onder andere voor gemeente Rotterdam, P&O Ferries, Thalys en Qurrent.

3. De waarheid over tabaksindustrie
“Wat gebeurt er als mensen in de tabaksindustrie hardop de waarheid zouden zeggen?” In een korte film maken medewerkers van de tabaksindustrie grappen met elkaar over tabaksdoden en verslaafde kinderen, alsof het een doodnormale zaak is. Het doel van de film is om mensen wakker te schudden ten aanzien van de werkwijze van de tabaksindustrie. Bijl PR werkte mee aan pr-werkzaamheden rondom de film. ‘Een doodnormale zaak’ werd als primeur getoond bij RTL Late Night.

2. Dutch PR Award voor de 6-minutenzone campagne van de Hartstichting
Samen met de Hartstichting en Triple Double heeft Bijl PR de Dutch PR Award 2017 gewonnen met de campagne: Heel Nederland een 6-minutenzone. Eerder werd deze campagne voor de Hartstichting al bekroond met een zilveren Effie en wonnen we een internationale Sabre award voor een onderdeel: Hartslag van het Legioen. Deze spectaculaire actie is slechts een voorbeeld van de vele initiatieven in 2,5 jaar om het onderwerp: het werven van 170.000 burgerhulpverleners, die kunnen reanimeren, steeds weer onder de aandacht te brengen.

1. Voor wie doe jij het eigenlijk?
Op social media, tegenover familie, vrienden en buren; overal laten we een perfecte versie van onszelf zien. Hoe ver gaan mensen voor een perfect imago? SIRE komt met The Good Life Agency, een bureau dat diensten levert om ‘gewone’ mensen succesvol(ler) te laten lijken. Maar wat blijkt… Het bureau was een sociaal experiment dat N=5 samen met Bijl PR ontwikkelde voor de nieuwe SIRE campagne ‘Voor wie doe jij het eigenlijk?’. Dit bijzondere project werd bekroond met een European Excellence Award en twee SAN Accenten!

Namens alle Bijlers wensen wij jullie een fantastisch, succesvol en gelukkig 2018!

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer