18.12.17

Rotterdam pakt pikpraat aan

De Gemeente Rotterdam, lanceerde vandaag de door Bijl PR en Vuurrood bedachte campagne ‘Pikpraat van straat’ tegen seksuele straatintimidatie in Rotterdam. Deze campagne biedt vrouwen de mogelijkheid om via de zogenaamde StopApp te melden als ze seksueel geïntimideerd worden. De gemeente gebruikt die meldingen om daders te lokaliseren, actief aan te spreken en in een later stadium te beboeten. De campagne is vanaf vandaag te zien in de Rotterdamse straten, te vinden op sociale media en in horecagelegenheden in Rotterdam.

Aanleiding
Uit eerder onderzoek (uitgevoerd door Erasmus Universiteit) blijkt dat 84% van de bevraagde vrouwen tussen 18 en 45 jaar in Rotterdam last heeft gehad van seksuele straatintimidatie, of op zijn Rotterdams ‘pikpraat’. Dat moet stoppen. Wethouder Joost Eerdmans nam het initiatief tot deze campagne; “Met deze campagne en de StopApp geven wij vrouwen de regie terug. We vragen niet alleen aandacht voor het probleem, maar doen er ook iets aan. Dat is nog niet eerder gedaan. Pikpraat moet van straat, dat doen we samen!”

Resultaat
Samen met Vuurrood bedacht Bijl PR de strategie en concept. We ontwikkelden het idee voor de StopApp en lieten deze bouwen. We creëerden naam en vorm en vertaalden deze door in posters, social media en online advertenties. Op de dag van lancering kreeg de campagne enorm veel media-aandacht van onder andere NOS, RTL Nieuws, Hart van Nederland, NU.nl, Algemeen Dagblad, de Telegraaf, PowNedRTV Rijnmond, Open Rotterdam.

In de komende maanden krijgt de campagne een vervolg.

Terug naar overzicht

Auteur

Sophia Weavers

Sophia Weavers

Advies

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer