28.09.17

Snuffelen aan PR-stunts

Over een paar dagen mag ik mijn Franse Bulletje ‘Macho’ weer feliciteren met een speciaal hondenbiertje. Op 4 oktober wordt hij alweer 5 jaar oud!

Niet alleen Macho heeft iets te vieren. Op 4 oktober is het namelijk Dierendag! De meeste dierenbezitters (60%) verwent zijn of haar huisdier op deze dag, zo bleek uit vorig jaar gepubliceerd onderzoek van online platform Max&Luna.

Dierendag is ook een dag waar pr-specialisten en marketeers graag op inspelen. Ze laten hun creatieve brein op volle toeren draaien, op zoek naar inhakers, onderzoekjes of een geweldige stunt. Graag neem ik jullie mee naar de PR-acties die vorig jaar de media hebben behaald.

Fijnproevers

Bezorgservice Foodora in Amsterdam bezorgde eenmalig op Dierendag luxe maaltijden voor poezen en katten. Amsterdammers konden hun huisdier voor 2,99 euro verwennen met een culinair poezenmaaltje van het kattenmerk Gourmet met keuze uit zalm, kalkoen, tonijn of rund.

Een leuke actie met een duidelijke knipoog naar het merk en bezorgdienst. Het is alleen jammer dat ze de actie – zo te lezen –  alleen in Amsterdam hebben uitgevoerd. Voor meer (regionaal) PR succes kon de actie misschien worden doorgetrokken naar meerdere plaatsen waar ze ook bezorgen. In Rotterdam, Utrecht of Eindhoven zijn vast ook kattenbaasjes die hun huisdier willen verwennen.

Hond! Wat hou ik van jou!

Je komt ze elk jaar wel tegen. Leuke, grappige en opmerkelijke onderzoekjes met een link naar Dierendag. Zo ook vorig jaar. Hondenwebsite Tinki.nl, de site ging net voor Dierendag online, (heel toevallig 😉 kwam met een onderzoek waaruit bleek dat vrouwen vaker tegen hun hond zeggen dat ze van hen houden, dan tegen hun partner. Bij ruim veertig procent van de vrouwen met een hond mag het dier ’s nachts mee naar de slaapkamer. Ruim twintig procent vindt het zelfs goed dat de hond in bed slaapt.

Beestenboel

Met je viervoeter samen een filmpje pakken in de bioscoop. Het Natlab in Eindhoven, opende op Dierendag de deuren voor alle DIERbaren. Op deze dag werden twee films getoond met in de hoofdrol een hond en een kat. Had je huisdier geen zin die dag, dan mocht je andere dierbare (vriend(in), moeder, vader of ander lid van de familie) mee voor de helft van de prijs.

De Brabantse bioscoopvoorstelling voor huisdieren bleek geen succes. Niemand meldde zich aan voor het initiatief. Lag het aan de films die werden gedraaid die dag of liggen wij liever op de bank met onze huisdier te Netflixen?

Ik ben benieuwd naar de acties van dit jaar. De eerste stunt heb ik inmiddels al gespot.

Wat een hondenfeest!

Op 4 oktober ben je samen met je hond welkom in de homobar Exit Café aan de Reguliersdwarsstraat in Amsterdam. Het feestje voor de honden wordt georganiseerd rondom de première van de nieuwe OUTtv serie “The Dog Hotel”. Het buitengedeelte wordt voor de honden afgezet met grasmatten en speeltjes.

Kom jij dit jaar ook een stunt, onderzoek of inhaker tegen? Laat het mij weten via Twitter of e-mail.

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer