13.06.17

Het is nu of nooit voor het Nederlandse vrouwenvoetbal

Gaat het deze zomer dan echt gebeuren voor het vrouwenvoetbal? Met een EK in eigen land? Gaan voetbalfans zich deze zomer en masse in het Oranje uitdossen om het nationale team aan te moedigen? Ik ben benieuwd. Het is nu of nooit voor het Nederlandse vrouwenvoetbal. Op communicatiegebied is het tijd dat de vrouwelijke voetbalbenen gaan spreken….

Stijgend niveau
Er wordt al jaren hard gewerkt aan de reputatie en kwaliteit van het vrouwenvoetbal. Talent genoeg, het niveau stijgt en veel speelsters spelen in sterke competities in het buitenland. Ook het meisjesvoetbal stijgt nog steeds in populariteit en is sport nummer 1 onder jonge meiden. Het zorgt voor verhoogde aandacht. Zeker nu, in aanloop naar een groot toernooi in eigen land en geen concurrentie van andere sporten, is het momentum daar om de klapper te maken in populariteit. Én om af te rekenen met de eeuwige vergelijking met het herenelftal.

Wij werken veel samen met sportmarketingbureau Triple Double. Sportmarketeer Ruud van der Knaap zegt hierover: “Het EK in eigen land kan het laatste zetje zijn voor het vrouwenvoetbal om volledig en door iedereen te worden geaccepteerd en omarmd. Een goed resultaat gaat daar absoluut bij helpen. Het is heel raar dat sommige sportliefhebbers het spel niet op zijn eigen waarde beoordelen, maar nog steeds vergelijken met het mannenvoetbal. We vergelijken de 100 meter van Dafne Schippers toch ook niet met die van Usain Bolt?“

Vloggend naar de finale
Ook op het gebied van communicatie en marketing wordt volop ingezet op het team. Zo vloggen de dames en krijgen we een kijkje achter de schermen. Merel van Dongen heeft haar eigen online item ‘Merel gaat vreemd’ waarin ze op zoek gaat naar adviezen van andere succesvolle vrouwelijke sporters. Ook zijn de dames actief op allerlei social kanalen en fans kunnen hun eigen EK-selectie samenstellen op de Facebookpagina van de Oranjeleeuwinnen.
Het eerste resultaat hiervan is dat alle poulewedstrijden al zijn uitverkocht.

Is het genoeg?
Zal het genoeg zijn voor het imago van het team en de sport? Bij sport gaat het volgens mij om spanning en beleving? Het dames handbalteam is een goed voorbeeld van hoe populariteit ontstaat. Ze deden mee om de prijzen en waren goed, heel goed. Oké, het helpt dat er wat leuke dames in het team lopen en een ervan toevallig de vriendin van een bekende voetballer is. Maar uiteindelijk keken we met z’n allen omdat ze gewoon onvoorstelbaar goed waren tijdens de Olympische Spelen en het WK.

Op zoek naar helden
Ik houd het erop dat het uiteindelijk neer komt op het voetbal zelf. Wordt het echt leuk om naar te kijken? Ik ben ervan overtuigd dat de spanning en beleving dan vanzelf komt. Sporthelden zijn sporters die mooie resultaten halen. Waar jonge sporters naar opkijken en op willen lijken. Daar heb je niet zoveel poespas voor nodig. Leg de kwaliteit op de mat en je aanhang volgt vanzelf. Ik hoop het van harte voor de meiden dat het gaat gebeuren!

Vanavond spelen de dames een oefenwedstrijd tegen Oostenrijk. Heel veel succes dames!

 

Terug naar overzicht

Auteur

Marjoleine van Klaveren

Marjoleine van Klaveren

Advies/Business Development

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer