16.12.16

Voor wie doe jij het eigenlijk?

Eindelijk kunnen we erover vertellen, het stilzwijgen is doorbroken! De afgelopen dagen was er veel (media)aandacht en discussie rond de lancering van The Good Life Agency, een bureau dat diensten levert om ‘gewone’ mensen succesvol(ler) te laten lijken. Maar het was niet echt. Het bureau was een sociaal experiment dat N=5 samen met Bijl PR ontwikkelde voor de nieuwe SIRE campagne ‘Voor wie doe jij het eigenlijk?’. Dit werd onthuld tijdens een speciaal item in RTL Late Night.

Doel van het experiment was te kijken hoe ver mensen gaan voor een succesvol(ler) imago en tegelijk een maatschappelijk debat op gang te krijgen over het toenemende streven naar perfectie. Direct na bekendmaking van de lancering liepen de gemoederen, vooral online, hoog op. De promofilm van de lancering trok de aandacht van miljoenen Nederlanders. Naast bijval was er ook voor veel verontwaardiging. PR inzet en een samenwerking met mediapartners als RTL Boulevard, LINDA, De Speld en Coen & Sander van Radio538 zorgde vervolgens voor een sneeuwbaleffect.

In nog geen 3 dagen tijd is er een enorm bereik gerealiseerd (16 miljoen impressies) met 32.000 unieke websitebezoekers en 170 aanvragen voor de statusverhogende diensten.

Voor wie doe jij het eigenlijk?
De onthulling van het experiment is het startsein van de nieuwe SIRE campagne ‘Voor wie doe jij het eigenlijk?’. Perfectie lijkt tegenwoordig de norm. Die plicht tot perfectie is inmiddels een serieus maatschappelijk probleem. Met de campagne wil SIRE mensen stil laten staan bij de vraag of zij bepaalde keuzes maken omdat ze daar zelf gelukkig van worden of om aan verwachtingen van anderen te voldoen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat we ongelukkig worden door ons leven mooier voor te doen dan het is en ons te veel laten leiden door wat anderen van ons verwachten.

Onderzoek
Voorafgaand aan het experiment liet SIRE onderzoek uitvoeren waaruit blijk dat 63% van de Nederlanders denkt dat mensen hun leven mooier voordoen dan het is. Slechts 16% geeft toe dit zelf ook te doen. Toch zou een derde betaalde diensten om de maatschappelijke status te verhogen overwegen.

Bijl PR was medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van het experiment en verzorgde alle PR werkzaamheden. Onze huisgenoten Vuurrood en 356Media leverden ook de bijdrage. De komende weken zullen campagne uitingen te zien en te horen zijn op radio en TV. Bekijk de campagne op www.voorwie.nl.

pngsire-infographic_def-05

Terug naar overzicht

Auteur

Ruud Bijl

Ruud Bijl

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer