01.12.16

PR en inzet van dieren: linke combinatie

Als het aan Domino’s Pizza Japan ligt, zijn rendieren uitermate geschikt om pizza’s te bezorgen. In een persbericht (let op: Japans!) kondigt het bedrijf aan dat het rendieren test voor een rol als ‘bezorger’. De strenge winters in Ishikari in Hokkaido vragen namelijk om creativiteit wil je een pizza op tijd bij hongerige klanten krijgen. Bovendien passen rendieren goed bij kerst. Toch?

Dit neigt naar een gewaagde pr stunt als je het mij vraagt. Is de pizzaboer werkelijk zo naïef om dieren letterlijk en figuurlijk voor hun pizzakarretje te spannen? Ik kan het me niet voorstellen. Zeker niet na de recente ophef over de ‘aquariumschaatsbaan’ van attractiepark Space World (ook in Japan overigens). Het idee was om met dode vissen in het ijs mensen het gevoel te geven dat ze op zee schaatsen. Dit leidde tot zoveel ophef dat het attractiepark niet anders kon besluiten dan het ijs te vervangen. Onder druk van de publieke opinie.

Pas op met dieren

‘Sollen’ met dieren kan je dus duur komen te staan. Ik vraag me dan ook af wat Domino’s met de ‘rendierservice’ wil bereiken, als het waar is. Welk succes weegt op tegen het risico van reputatieschade?  Natuurlijk gaat het hier om een initiatief in Japan – er zijn cultuurverschillen tussen landen en hoe er met dieren wordt omgegaan – maar de pizzagigant moet wereldwijd waken over haar reputatie, ook in Nederland. Het is bekend dat we in Nederland vrij fel zijn op dierenwelzijn, zo werd recent weer duidelijk. Het idee van 3fm om de dj’s van 3FM’s Serious Request in het Glazen Huis te laten vergezellen door een kat, werd niet echt omarmd. De kat komt dus niet in het huis. Onder druk van de publieke opinie.

Ouderwetse Vespa

Als je er dan toch voor kiest een pizza te bestellen – ieder zijn smaak – , dan hou ik toch liever vast aan die ouderwetse scooter. Omdat het zo lekker past bij de Italiaanse cultuur en ze binnenkort vast allemaal elektrisch rijden. Buon appetito.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer