13.09.16

De troetelclubs van betaald voetbal

Een betaald voetbalclub is tegenwoordig meer dan een plek waar alleen maar gevoetbald wordt. Clubs zien het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) steeds meer in. Logisch dat MVO binnen het beleid van de club een belangrijk onderdeel vormt. De communicatie daarover krijgt ook een steeds prominenter rol.

Vanwege de maatschappelijke initiatieven van alle 18 clubs is de Nederlandse Eredivisie door het Zwitserse onderzoeksbureau Responsiball voor de tweede keer op rij uitgeroepen tot de meest maatschappelijk verantwoorde competitie in de wereld. En terecht! Zo blijkt afgelopen weekend weer met de knuffelactie van ADO Den Haag in de Kuip. De actie is zo hartverwarmend dat het filmpje inmiddels de hele wereld over gaat. Maar nog belangrijker! De actie zorgt voor een recordopbrengst van 34.740 euro voor het Sophia Kinderziekenhuis wat ten goede komt aan onderzoek bij kinderen met aangeboren afwijkingen.

Inspiratie

Er zijn natuurlijk heel veel bedrijven die zich op maatschappelijk gebied inspannen. Wil je enige geloofwaardigheid hebben als bedrijf, dan is een fatsoenlijk MVO-beleid natuurlijk noodzakelijk. En daar hoort een passend communicatiebeleid bij. Dat is niet altijd eenvoudig, maar Feyenoord – en ADO – waren zeer succesvol afgelopen zondag. ‘De troetelclub’ heeft mensen geïnspireerd om in actie te komen en geld te doneren voor het Sophia Kinderziekenhuis. Dat was met een advertentie in de krant of reclame-commercieel van het goede doel nooit op deze schaal gelukt. Interactie, communicatie, inspiratie, impact en confrontatie zijn de sleutelwoorden!

Hartslag

Een mooie voorbeeldcase waar mijn hart nog steeds sneller van gaat kloppen is de Hartslag van het Legioen. In samenwerking met Opel verbind Feyenoord zich aan de Hartstichting om meer burgerhulpverleners te werven. Tijdens de Klassieker Feyenoord – Ajax van 8 november 2015 droegen honderd supporters van Feyenoord een hartslagmeter. De hartslag van deze supporters werd tijdens een van de meest spannende wedstrijden van het jaar in beeld gebracht. Wat uiteindelijk bijdraagt aan de werving van 15.000 nieuwe burgerhulpverleners sinds de start van de campagne.

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer