27.09.16

PR stunts om op te kluiven

Het is nog even afwachten of er wat te kluiven valt. Dinsdag 4 oktober is het namelijk weer Dierendag, de dag dat we onze (huis)dieren speciaal in het zonnetje zetten. Zo’n dag grijpen pr-specialisten en marketeers graag aan om hun creatieve brein op volle toeren te laten werken voor inhakers, onderzoekjes of een geweldige stunt. Prachtige kansen om publiciteit te creëren, pakken en te verzilveren. Alleen de laatste paar jaar valt er op Dierendag weinig te kluiven.

De meest opvallende en bijgebleven PR-actie tot nu toe is zonder enige twijfel de kamelenactie van de Makro in 2013. De actie zorgde voor een stroom aan positieve, maar ook negatieve publiciteit.

Originaliteit, relevantie en aansluiting

Dat zijn toch wel de sleutelwoorden die een PR-actie tot een succes maken. Aansluiting op het merk, daar sloeg – naar mijn mening – de Makro de plank mis. Want wat was de link precies tussen Makro en Dierendag, laat staan een kameel? De stunt van Bosch sloot wel naadloos aan bij het merk. Ter gelegenheid van de introductie van de nieuwe stofzuiger die speciaal ontwikkeld is voor mensen met huisdieren, de Bosch Zoo’o, maakt Bosch van de grootste stressfactor een deugd. Hair Busters worden op de laatste zaterdag voor Dierendag ingezet om hondenharen de baas te zijn.

Tips

Wanneer kan je spreken van een succesvolle PR-actie? Een goed resultaat krijg je pas met een geïntegreerde aanpak. Voor wie weinig ervaring heeft met het opzetten van PR-stunts, hierbij enkele tips:

  • Maak je stunt relevant en uniek: haak in op de actualiteit met een duidelijke strategie en inhoud;
  • Kies wat bij jou past! Bedenk een stunt die aansluit bij je product, dienst of merk;
  • Test je stunt op haalbaarheid en timing (weersomstandigheden);
  • Zorg voor een compleet geïntegreerde aanpak;
  • Bepaal en definieer je doelgroep(en) en stem daar je boodschap op af;
  • Zorg voor media-aandacht en creëer een (social) buzz rondom de stunt;
  • Zorg dat je de stunt opvolgt. Dit kan bijvoorbeeld met nieuws gecombineerd met onderzoeksresultaten.

Ik ben wel weer toe aan een ludieke PR stunt rondom Dierendag. Kom jij er één tegen? Laat het mij weten via mail of Twitter.

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer