12.09.16

Meten effectiviteit pr naar next level

Een verslaggever vergeleek dinosaurus Trix, het kersverse pronkstuk in de collectie van Naturalis, onlangs met de Nachtwacht van het Rijksmuseum.

De dino creëert impact, dankzij de afdeling communicatie en evenementen die Trix nieuw leven in blaast via onder andere dinoplaatjes, een guerrillacampagne en een prentboek. Niemand kan om de T.rex heen. De campagne is een succes.

Effectieve communicatie

Het is alleen zonde dat in een recent artikel in het NRC zoveel gewicht wordt gegeven aan de ‘advertentiewaarde’ als criterium om het succes van communicatie- en pr te meten. De advertentiewaarde geeft grofweg weer hoeveel advertenties gekost zouden hebben om de aandacht die nu is bereikt te behalen met free publicity in kranten, radio en televisie.

Ik weet niet welke meetcriteria nog meer zijn gebruikt, maar bedrijven en organisaties vragen tegenwoordig om relevanter criteria om effect te meten. Gelukkig maar. Wij geloven dat pr op heel veel andere manieren bijdraagt aan bedrijfsdoelstellingen. Daarvoor hebben we onder andere de Barcelona Principles, zeven criteria waarmee effect te meten is. De principles vormen een officiële internationale richtlijn voor het meten van pr-resultaten, aangenomen door de Worldcom Public Relations Group, een wereldwijd netwerk van pr-professionals. ‘Advertentiewaarde’  komt daar niet in voor.

Introductie nieuwe meetmethode

September staat in het teken van Measurement Month, een jaarlijks evenement waarbij internationale vakgenoten kennis, ervaring en ontwikkelingen delen rondom het meten van effectiviteit van communicatie en pr. Voor communicatieprofessionals die een stap verder willen en gestructureerd communicatie-inspanningen willen onderzoeken, is vanaf september ook het Integrated Evaluation Framework beschikbaar. Dit is een hulpmiddel waarmee via een praktische invuloefening in zeven stappen wordt beschreven wat je met een communicatieprogramma wil bereiken, wat je gedaan hebt en wat het resultaat is.

Overigens ben ik benieuwd wat de impact van de Trix-campagne is aan de hand van deze nieuwe methode.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer