29.09.16

Inhaken of afhaken?

We zeggen het vaak tegen onze klanten. “Probeer zoveel mogelijk in te haken op de actualiteit.” Dat zeggen we natuurlijk niet voor niets. Media drijven grotendeels op de actualiteit. Achter het nieuws aan. Dat doen wij als PR bureau ook. Met de juiste timing, snelheid en creativiteit kan een inhaker in de krant of social media de reputatie van een merk vergroten. De snelheid is niet altijd even handig. Zo ondervond online supermarkt Picnic.

Je hebt hem misschien wel voorbij zien komen deze week. De nieuwe commercieel van Jumbo met Max Verstappen als hoofdrolspeler. Met een knipoog wil de supermarkt laten zien dat klanten erop kunnen vertrouwen dat de bestelde boodschappen zo snel mogelijk worden bezorgd. En die snelheid zit er bij Picnic ook in. Een dag later komt de online supermarkt namelijk met een trage look-a-like Verstappen.

Autopech

Ondanks dat Jumbo om de inhaker kon lachen is het team achter de jonge coureur niet blij met de parodie. Max Verstappen en zijn management overwegen zelfs juridische stappen te ondernemen. En waarom? Er is misbruik gemaakt van merk- en portretrecht.

Oeps! Zijn ze bij Picnic met deze inhaker iets te snel geweest? Is de inhaker hierdoor geslaagd of mislukt? Ik vermoed dat de inhaker bedoeld was om de naamsbekendheid te vergroten. Door alle commotie weet iedereen nu van het bestaan van Picnic af. Geslaagd dus! Het verbaast me alleen dat de communicatie- en marketingafdeling dit risico wil lopen. Is dit doelbewust geweest? Ik kan het mij niet voorstellen. Die zullen zich wel even achter de oren krabben. De afdelingen hebben moeten weten dat je met een inhaker uit moet kijken met auteursrecht, merkenrecht en portretrecht. Ik ben benieuwd wat de inhaker Picnic uiteindelijk oplevert.


Het filmpje van Picnic is inmiddels van Youtube verwijderd. Picnic zegt in een verklaring: ‘We hebben het filmpje verwijderd. Het was als grap bedoeld en iedereen, inclusief de media, heeft dat ook zo opgevat. Bij het management van Max Verstappen viel het blijkbaar verkeerd en dat is nooit onze bedoeling geweest. Daarom hebben we het filmpje verwijderd.’ (Dat de originele link is verwijderd wil niet zeggen dat het filmpje van internet verdwenen is.
Bron: CommunicatieOnline)

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer