28.09.16

Eenzame ouderen Kluppen

Ik ben fan! Fan van de ontmoetingsapp Klup voor senioren. Niet dat ik tot de doelgroep behoor, maar ik vind het concept en de maatschappelijke gedachte erachter erg goed.

Klup is dé Tinder voor (eenzame) moderne ouderen. Je kunt iemand in de nabije omgeving liken en als de interesse wederzijds is, heb je een match en kun je gaan chatten. De gebruikers kunnen een foto uploaden en aangeven naar wie ze precies op zoek zijn. Er is wel één groot verschil! Klup is in vergelijking met Tinder niet van de liefdesrelaties, maar puur bedoeld om vriendschappen onder ouderen tot stand te brengen.

Verhalen vertellen

Een prachtig initiatief om aandacht te vragen voor eenzaamheid onder ouderen. In Nederland bestaan talloze organisaties, zoals het Nationaal Ouderenfonds die deze missie ook hebben. Meestal doen ze het goed in de media, net als Klup. Waarom? Omdat ze een goed verhaal hebben! Het is de kracht van storytelling.

Merken die op een juiste manier aan storytelling willen doen, moeten op de volgende punten letten:

Wees relevant: De initiatiefnemers van Klup, Michelle Wolters en Michiel van den Berg, pakken een actueel maatschappelijk probleem aan; eenzaamheid onder ouderen in Nederland. Merkverhalen die niets voor mensen betekenen hebben geen enkele impact.

Wees geloofwaardig en overtuigend: Consumenten willen bewijs dat het ook daadwerkelijk werkt. De ontmoetingsapp is inmiddels een hit onder de Rotterdamse ouderen. Sinds de introductie (juli) telt Klup 500 gebruikers in Rotterdam en zijn de eerste Klup-vrienden/vriendinnen ontstaan. Weg eenzaamheid, hallo geloofwaardigheid.

Wees fascinerend en begrijpelijk: Een goed merkverhaal weet het publiek te raken met een duidelijke boodschap. De beelden uit Hart van Nederland zeggen meer dan genoeg.

Wees tijdgebonden: Datingapps zijn anno nu erg populair onder consumenten. Klup speelt hier slim op in, vooral tijdens de Week van Eenzaamheid.

Wees informatief: In Nederland onderschatten heel veel mensen het probleem van eenzaamheid onder ouderen. Met steeds weer nieuwe initiatieven, zoals Klup en knuffelkippen kunnen we iets doen om die eenzaamheid te laten verdwijnen.

Wees authentiek: Mensen willen niet in het ootje worden genomen, maar een echt verhaal horen. De mede-oprichter Michelle bedacht de app door haar persoonlijke ervaring. Toen haar vader van Brabant naar Amsterdam verhuisde, vond hij het lastig om daar een nieuw netwerk op te bouwen. Dankzij de app komt hij weer met nieuwe mensen in contact.

(bron Branding Strategy Insider)

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer