09.08.16

Geen goud voor Grolsch en Chocomel

Wat zijn de trends op social media? Welke filmpjes gaan het meest viral? Welke inhakers komen er dagelijks voorbij? Iets wat ik graag in de gaten houd tussen de dagelijkse werkzaamheden door. (Je kan wel zeggen dat ik de ‘Luuk Ikink’ van Bijl PR ben). Zie ik een spraakmakende inhaker dan schrijf ik er af en toe ook nog een blog over.

De Olympische Spelen is geen Spelen zonder inhakers. Het wegsturen van Yuri van Gelder is vandaag (9 augustus) het gesprek van de dag. Helaas is hij daarbij ook het mikpunt van spot en leedvermaak op social media. Van Lord of the Rings tot Lord of the Drinks, diverse ‘woordgrappen’  passeren in sneltrein de revue. Ik moet eerlijk bekennen, sommige inhakers zijn creatief gevonden. De realiteit is dat tot nu toe nog maar weinig is losgelaten over het voorval. Om die reden kan ik minder lachen om de inhakers van Grolsch, Chocomel (FrieslandCampina) en serviesmerk Blond Amsterdam.

Smakeloos

Biermerk Grolsch heeft op zijn Facebookpagina een illustratie geplaatst waarin er op ‘smakeloze wijze’ wordt ingehaakt op het vertrek van Yuri van Gelder. En niet alleen Grolsch maar ook Chocomel en Blond Amsterdam komen met een ongepaste inhaker.

Radler Chocomel Blond

Ik vraag me af wat de merken Grolsch, Chocomel en Blond Amsterdam wilden bereiken met de berichten. Het komt op mij niet echt sympathiek over.

Merkreputatie

Het biermerk krijgt duizenden likes op de post, dus je zou kunnen zeggen dat de exposure is gelukt. Of toch niet? Naast de leuke reacties krijgt het biermerk namelijk ook veel negatieve reacties. Veel boze mensen die zeggen geen druppel meer te drinken van het merk. Een ‘leuk bedoelde inhaker’ wat uiteindelijk leidt tot negatieve berichten in de media. Dat lijkt me niet goed voor de merkreputatie!

Ik vind de actie van deze merken daarom ook zeer ongepast en schaamteloos. Een inhaker – vooral van bekende merken – moet grappig zijn zonder te ver te gaan. Het moet geen belediging worden, maar moet zeker geen commercieel bereik uit een persoonlijk drama halen.

Wat vinden jullie? Doen deze merken er goed aan om op deze manier in te haken op het vertrek van Van Gelder?

Ook te lezen op MarketingTribune.

(10 augustus) Grolsch reageert op commotie omtrent Yuri-inhaker.

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer