13.06.16

Branded content: vloek of zegen?

Je kunt geen dagblad of tijdschrift openslaan of er staat branded content in. Content waarvan je je afvraagt ‘is dit een redactioneel – en dus onafhankelijk – nieuwsitem? Of is dit reclame?’ Nu is mijn blik als communicatieadviseur sowieso gekleurd, omdat ik anders naar reclame kijk dan de gemiddelde Nederlander. Maar toch valt mij op dat er steeds meer verkapte reclame te zien is, die niet als zodanig herkenbaar is. Dan lees je bijvoorbeeld een artikel over een stedentrip naar Madrid en dan wordt daar drie keer de naam van een bepaalde reisorganisatie in genoemd. Of er is een calamiteit op Schiphol en herhaaldelijk worden dezelfde bedrijven om een reactie gevraagd. In lifestyle magazines heb je helemaal het idee dat een groot deel van de inhoud gesponsord is, omdat er alleen maar verhalen en producten in staan die subtiel ‘gebrand’ worden. NRC Media biedt haar klanten zelfs branded content aan als advertentiemiddel. Zo koop je als bedrijf een voorkeurspositie in bijvoorbeeld de krant in de sectie ‘niet te missen’ (artikelen die de hoofdredactie dagelijks aanbeveelt) en verzorgt de redactie de volledige productie van de content.

Information overload

Je kunt je afvragen of dit een goede zaak is. In een wereld waarin we steeds meer overspoeld raken door informatie via offline en online kanalen zoeken merken naar nieuwe manieren om op te vallen. Is brandend content een vloek of een zegen? Persoonlijk vind ik het een goede manier om aandacht te vragen voor je product of dienst, mits relevant en binnen het juiste umfeld. Content is relevant als het binnen mijn belevingswereld en levensstijl past. Samen met het juiste medium en goede timing zorgt het ervoor dat ik het niet als vervelend of storend ervaar, omdat ik het niet opmerk als reclame.

Kunst van het ‘pluggen’

Dan is er nog de kwestie van journalistieke onafhankelijkheid. Komt deze in het geding bij branded content? NRC is zeer kritisch als het hier om gaat, zo blijkt uit dit artikel. Ik ben er van overtuigd dat branded content onafhankelijke journalistiek niet hoeft te bijten. Wees creatief en speel in op de actualiteit of levensstijl van mensen en je merk wordt als positief gewaardeerd door de consument. Dat is natuurlijk heel waardevol. We weten allemaal dat een positieve houding bijdraagt om interesse te wekken en deze om te zetten in verlangen of voorkeur naar een product of dienst. Uiteindelijk draait het in ons vak om zoveel mogelijk waardevolle communicatiemomenten op het juiste moment te creëren. Als een boodschap actueel en relevant genoeg is schrijven journalisten er zeker over. Het is alleen de kunst om op het juiste moment de juiste informatie aan te bieden (pluggen). Lees hierover ook het blog van collega Lars Walder.

Terug naar overzicht

Auteur

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer