18.04.16

De woordvoerder mag best tegen zichzelf in bescherming worden genomen

Ja hoor, wat hebben we weer gelachen afgelopen dagen om de topman van Blokker. De ongelukkige meneer kwam op social media bij mij diverse keren langs. Ach, geen beter vermaak dan leedvermaak. Enkele weken geleden was het hetzelfde liedje met een woordvoerder van Amsterdam die door Pownews werd gepiepeld rondom rokjesgate. Natuurlijk,  beide heren gingen onderuit, maar het geeft ook aan dat woordvoering niet zo eenvoudig is en dat niet elke mediatraining succesvol is.

Bij het zien van zowel de Blokker-meneer als de Amsterdam-woordvoerder, bekruipt mij toch vooral een gevoel van medelijden en boosheid. Medelijden met beide mannen over de hoon die ze ten deel viel. En boosheid richting de mensen uit de omgeving van beide woordvoerders. Wat bezielt een baas om op deze manier een woordvoerder (Amsterdam) naar voren te schuiven die eenvoudigweg weg (nog) niet goed genoeg is. Had hij zelf het lef niet? En is er iemand in de omgeving van de Blokker directeur geweest die tegen hem heeft gezegd: “Rob, je bent hier niet zo sterk in, dus doe dat nou maar niet”. Je ziet overigens aan de directeur dat hij wel degelijk uitgebreid is getraind (vooral op het onthouden van kernboodschappen). Maar wat voor training is dat geweest? Ergens is vermoedelijk iets heel erg misgegaan.

lesmateriaal

Natuurlijk, vanaf de zijlijn is het altijd fijn en makkelijk om commentaar te leveren. Twitter staat weer vol met snuggere opmerkingen van betweters die vaak uit het communicatievak komen en waarvan ik mij soms afvraag of ze zelf ooit een vraag van een journalist hebben beantwoord. Ik vind het te makkelijk om deze woordvoerders aan de schandpaal te nagelen. Het zegt mij vooral iets over de organisaties die zij vertegenwoordigen.  Hoe serieus nemen zij mediawoordvoering als zij hun spreekbuizen zo slecht voorbereid en gecoacht op pad sturen. Beide heren zullen de komende jaren waarschijnlijk bij elke woordvoerderstraining als lesmateriaal ter sprake komen. Er zal veel om ze gelachen worden. Geen fijn idee, lijkt me. Zeker omdat ik het vooral een proeve van slecht inschattingsvermogen van hun omgeving vind.

 

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer