16.02.16

Hoe klein nieuws groot kan zijn

NOS gaat regionaal. Vanaf gisteren (15 februari) is er in de NOS Journaals tussen 12.00 uur en 15.00 uur dagelijks een regionaal nieuwsblok te zien. Met nieuwsitems van alle dertien regionale omroepen en daarnaast live gesprekken met verslaggevers uit de regio. Die verhalen zullen geen wereldnieuws zijn, maar het zijn wel berichten die dichtbij de mens staan. Iets wat Hart van Nederland al jarenlang met succes doet. Dag in en dag uit zoeken de redacteuren van Hart van Nederland naar klein, persoonlijk nieuws. Nieuws uit de regio en onze eigen woonplaats. Nieuws dat ons aangaat!

Klanten willen graag (positieve) media-aandacht voor hun merk of bedrijf. ‘Hoe kom ik met onze organisatie in de krant?’. Regelmatig komen bedrijven met deze vraag bij ons terecht. In een eerste gesprek gaat het dan vaak over landelijke media-aandacht. Over artikelen in de Telegraaf of het Algemeen Dagblad, terwijl dit niet meteen de beste aanpak is. Niet altijd past het bij de organisatie, het nieuws of het verhaal. Soms zitten de grootste kansen juist in de ‘kleinere’ titels.

Verhalen van echte mensen

Veel klanten die bij ons aankloppen hebben vaak een schat aan verhalen en content.  Alleen zien ze dit niet altijd zo. Soms is er een ‘buitenstaander’ nodig om de ogen te openen en op een nieuwe manier naar dingen te kijken. Juist organisaties waarbij de klant – de mens – centraal staat, hebben vaak mooie verhalen te delen. Verhalen vanuit de klant, de mens en de organisatie. Door juist die verhalen, passend bij de kernwaarden van je bedrijf, te vertellen en te delen laat je op een authentieke manier zien wat je voor klanten kunt betekenen. Denk aan het delen van lokale successen in regionale en lokale media. Afhankelijk van het doel en je doelgroep zijn er tal van manieren te bedenken om verhalen te vinden en te delen.

Lokale en regionale cases

Bij Bijl PR kiezen we regelmatig voor een lokale en regionale media-aanpak. Lees bijvoorbeeld eens de cases over Randstad, de Roparun, Het Grote Gymfeest en de Grote Clubactie. Stuk voor stuk klanten die vooral dichtbij de doelgroep willen zitten, met verhalen van mensen uit de dorpen en steden waar ze vandaan komen. Verhalen uit de buurt, de school, de supermarkt of de sportvereniging. Verhalen die de mensen willen lezen.

Wat levert het op?

Een verhaal vertellen via lokale en regionale media zorgt ervoor dat mensen over je praten. Het vergroot de geloofwaardigheid van wat je vertelt. Redactionele aandacht vergroot de zichtbaarheid. Lezers hebben nu eenmaal meer vertrouwen in een nieuwsartikel dan in een advertentie.

Ik ben benieuwd naar de regionale NOS uitzending(en). Wij gaan de redactie in ieder geval van content voorzien.

Terug naar overzicht

Auteur

Wesley van den Berg

Wesley van den Berg

Project/Mediawatcher

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer