15.02.16

Murw

Minister Asschers kortstondige social media offensief afgelopen week oogstte veel lof. Terecht. Politici krijgen dagelijks veel digitale shit over zich heen. Ik kan me goed voorstellen dat je er – ondanks de dikke huid die je ongetwijfeld kweekt – soms moedeloos van wordt. Het valt niet mee om een scheldkanonnade op het web te negeren. Ook onze klanten maken zich bezorgd om de hardste schreeuwers op sociale media. Blijf maar eens stil zitten wanneer je online door een enkeling voor van alles wordt uitgemaakt, terwijl je het gevoel hebt dat je niets fout hebt gedaan.

De grootste schreeuwers gebruiken het social media-platform om op enorme schaal hun gal te spuwen. En helaas gebeurt dat maar al te vaak. Je kunt proberen om dat van je af te laten glijden, maar doe dat maar eens. Kort geleden sprak ik met een kleine zorginstelling die last had van een notoire klager. Die klager was in zijn eentje goed voor een kleine 80.000 tweets per jaar.  Dat is meer dan 200 tweets per dag! Die tweets gingen over 1001 onderwerpen en iedereen moest het ontgelden (dus niet alleen de zorginstelling).

Impact

Het is – zoals altijd bij media monitoring – in zo’n geval belangrijk om te checken wat de impact is van de klager. Hoe groot is zijn of haar schare volgers? En wat voor volgers zijn dat? Bovenstaande zeurpiet had weinig impact, maar zijn tweets werden door de instelling wel als zeer vervelend ervaren. Begrijpelijk, maar veel is er niet aan te doen, want in dit geval was het al snel duidelijk dat elk antwoord of DM nieuwe reacties zou oproepen. Negeren dus, hoe moeilijk ook.

Links laten liggen  als communicatieadvies

Ik zie, zeker bij kleinere organisaties die niet veel ervaring hebben met berichtgeving op sociale media, dat zij nerveus worden van online dreigementen van een enkele zuurpruim. Overigens is het meestal niet alleen de leiding van een bedrijf die er een hekel aan heeft, maar het voltallige personeel voelt zich vaak aangesproken. Sterker, zij verwachten vaak dat hun directie er iets aan doet. Blijf dan maar eens stilzitten.

Je wordt al gauw murw van de eindeloze bakken stront die online worden uitgestrooid. Links laten liggen lijkt in veel gevallen het beste advies, maar ja, dat zou betekenen dat sociale media aan kracht inboeten. Ik vermoed dat het zover niet komt, maar ik adviseer klanten wel vaker om flink wat zoutkorrels bij de hand te hebben tijdens het uitlezen van een dashboard als bijvoorbeeld Hootsuite.

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer