17.12.15

Crisiscommunicatie is teamwork

Niet veel communicatie afdelingen hebben crisiscommunicatie hoog op de agenda staan. Geen wonder eigenlijk. Het betreft de andere kant van het nieuwsspectrum; daar waar je liever niet wilt zijn. Crisiscommunicatie is bij veel bedrijven een taak van de risk manager (of safety manager). Wie de verantwoordelijkheid ook heeft, succes is alleen mogelijk wanneer op alle fronten wordt samengewerkt.

Afgelopen week was ik bij de masterclass Advanced Reputation Management van de Erasmus Universiteit. Een de van de sprekers was John Ludlow, voormalig Risk Manager van InterContinental Hotels. ‘De riskmanager als hoeder van de reputatie,’ zo presenteerde Ludlow zich. Zijn hotels staan bloot aan tal van gevaren, aldus Ludlow, van terrorisme tot gijzelingen. Dus als risk manager was hij dagelijks bijna militaristisch bezig om ‘de veiligheid en reputatie van de hotels te beschermen’. Een beetje over de top wellicht, maar hij maakte in zijn presentatie wel duidelijk dat alleen de samenwerking van verschillende disciplines binnen een organisatie bijdraagt aan een afdoende bescherming van reputatie. Want uiteindelijk staat die reputatie in tijden van crisis op het spel.

Iedereen zijn deel

Het inschatten  van risico’s is iets dat beroepshalve standaard past bij een risk manager. Hij doet niet anders. Hetzelfde geldt voor een jurist. Die houdt zich vooral bezig met het indekken tegen risico’s (en met name tegen de gevolgen daarvan). En een beetje CEO is zich bewust  van zijn eigen verantwoordelijkheden. Maar waar past de communicatie manager in dit verhaal? Wanneer hij zich de hoeder voelt van de reputatie van zijn organisatie, zou hij – idealiter – als aanjager en bindende factor moeten fungeren. Om bijvoorbeeld mee te werken aan het crisisplan, stakeholder -en contingency planning, het bedenken van scenario’s en de mogelijke reacties daarop. Dit natuurlijk naast de typische communicatietaken die bij een crisissituatie horen, zoals voorbereiding van woordvoerders, simulatietrainingen, het voorbereiden van holdingstatements, etc. Allemaal werk dat kan worden verricht samen met afdelingen als Risk Management ( of SHEQ), HRM, Legal en De Board uiteraard.

Een organisatie met een goede reputatie kan wel een deukje oplopen, zo zegt het Reputation Institute, dat reputaties meetbaar maakt. “Daarom zal Volkswagen, dat een enorm sterke reputatie had, de sjoemelcrisis zeker overleven”, aldus professor Cees van Riel van de Erasmus School of Management. Nog meer reden dus om in goede tijden aan de slag te gaan met reputatiemanagement en crisiscommunicatie. Werk aan de winkel!

 

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer