31.08.15

Zijn privé schandalen bepalend voor iemands reputatie?

Heleen Mees, kent u haar nog? Ze was woordvoerster voor Willem Vermeend toen hij staatssecretaris was van Financiën. Ze schreef columns voor het FD en het NRC en richtte de organisatie ‘Women on top’ op. Echt bekend werd ze door een feministisch pamflet te schrijven getiteld ‘Vrouwen moeten nu eens echt aan het werk gaan.’ Ze was een rising star en vanuit haar woonplaats New York rees haar ster verder. Haar imago als power-woman was gevestigd, niet alleen als feministe, maar als carrièrevrouw in een mannenbolwerk.
Maar toen bleek dat ze een affaire had gehad met Willem Buiter, hoofd econoom bij het New Yorkse Citigroup. Vooral haar arrestatie op verdenking van het stalken van Buiter was groot nieuws in Nederland. De mening van velen over Heleen Mees was ineens 180 graden gedraaid. Haar reputatie naar de haaien. Toch?

Inmiddels is haar arrestatie twee jaar geleden, is ze vrijgelaten en vrijgesproken en strijdt ze voor een schadevergoeding wegens geleden imago-schade. Ze doet er zelf geenszins geheimzinnig over. In een Quote artikel (die voor vrouwen natuurlijk) geeft ze zelfs aan de Quote 500 te willen halen met het binnen te halen bedrag. Ze heeft het in ditzelfde interview over ‘eerherstel’.

Vragen over het privé leven
Dit weekend gaf ze in de Volkskrant haar mening over de Chinese banken. Ik las het artikel en dacht: wanneer komt er een vraag over haar privéleven? En tegelijkertijd moest ik mezelf ook even herinneren aan het feit dat ze een slimme econome is. Zou ik dat als enige hebben? Haar privé leven was ineens niet meer privé en werd breed uitgemeten in de media. Maar wat zegt het over haar als deskundige dat ze een affaire had met een getrouwde man? Maakt het uit of zij privé een voorkeur heeft om met, voor mijn part drie mannen tegelijk de sponde te delen? Toch is die beeldvorming blijkbaar bepalend voor hoe we naar iemand kijken en en dus of iemand deskundig en geloofwaardig is.

Schade herstellen
Het is moeilijk dit soort reputatie-schade te herstellen, maar het kan wel. Aan haar visie en kennis als econome is niets veranderd. Als ze haar visie consequent blijft neerzetten en daarmee in de media komt, verdwijnen andere verhalen naar de achtergrond. Dit is ook het advies dat we geven aan onze klanten die een bepaalde reputatie willen opbouwen en zich willen profileren op een bepaald onderwerp. Laat zien dat je kennis van zaken hebt, blijf dit consequent verkondigen via relevante kanalen. Door dit te doen, ook tijdens een eventuele crisissituatie, word je op die kennis beoordeeld en niet op allerlei randzaken. Een kwestie van volhouden dus.
We zullen zien of het Heleen Mees ook lukt.

Terug naar overzicht

Auteur

Marjoleine van Klaveren

Marjoleine van Klaveren

Advies/Media Strateeg

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer