14.07.15

Crisiscommunicatie in Rotterdamse haven kan veel beter

De Rotterdamse haven kent de grootste concentratie risicovolle bedrijven van Nederland. Met name de petrochemische industrie in de Europoort en het Botlekgebied is bijzonder risicovol. In het kader van mijn afstudeerscriptie wilde ik graag weten hoe de crisiscommunicatie (een van de specialisaties van Bijl PR) van deze zogenaamde BRZO-bedrijven* in de Rotterdamse haven is geregeld.

En zo begon ik in februari met mijn onderzoek (toen nog afstudeerstage, nu mag ik mij inmiddels Bijler noemen ;-). Het doel van mijn onderzoek was het verkrijgen van 1) inzicht in hoe de Rotterdamse haven communiceert met haar omgeving, met de nadruk op reputatiemanagement, risicocommunicatie en crisiscommunicatie. Daarbij was het doel ook dat ik 2) een advies schreef aan Bijl PR, hoe zij hierop in kunnen spelen.

Conclusie
Het is nu juli en inmiddels is mijn scriptie goedgekeurd. Graag deel ik de resultaten van het onderzoek. Hier op kantoor bestond de indruk dat de risico- en crisiscommunicatie van de BRZO bedrijven in de Rotterdamse haven niet bij alle bedrijven optimaal is georganiseerd. De uitkomsten van mijn onderzoek versterken deze gedachte. Ik heb voor mijn onderzoek gesproken met diverse safety- en communicatiemanagers. De geïnterviewde personen waren erg betrokken bij het onderwerp en gaven mij alle medewerking.

Elk bedrijf geeft aan dat communicatie ontzettend belangrijk is in tijden van crisis. Als er iets misgaat, is dit meestal niet de operationele afhandeling van een incident, maar de communicatie daarover. Opvallend is dat wanneer een bedrijf geen communicatieafdeling heeft, dat er dan meestal ook geen communicatieplan is. Onder het kopje ‘communicatie’ staat dan bijvoorbeeld alleen een lijst met (vaak achterhaalde) telefoonnummers. En sociale media zijn echt een ondergeschoven kindje bij veel BRZO bedrijven. Veel bedrijven weten niet wat ze er mee moeten doen. Zij hebben ook het gevoel dat dit geen meerwaarde heeft.

De meeste bedrijven geven aan dat het een lange tijd geleden is dat er een crisis- of mediatraining is gevolgd. Ook valt op dat de meerderheid niets aan risicocommunicatie doet. Dit is het preventief communiceren rondom risico’s die verbonden zijn aan de organisatie.

Bedrijven vinden het lastig vast te stellen hoe groot een bepaald risico is en hoe en wanneer bijvoorbeeld burgers het beste geïnformeerd kunnen worden.

Elk bedrijf heeft wel het verplichte crisisplan of bedrijfsnoodplan. Dit plan wordt regelmatig operationeel geoefend, maar veel bedrijven geven aan dat communicatie niet of nauwelijks wordt meegenomen. En dat dit veel beter kan en moet. Adequaat communiceren tijdens een crisissituatie zorgt ervoor dat een organisatie zich kan positioneren als geloofwaardig en daadkrachtig. Er liggen hier nog grote kansen.

Tijdens dit proces heb ik veel geleerd. Niet alleen op vakgebied, maar juist ook op persoonlijk vlak. Al met al een strijd, maar met een mooi eindresultaat.

Burgerlijk
Vorige week donderdag zat ik in de felle zon met een wijntje op het terras en las ik de verlossende e-mail. Mijn scriptie is goedgekeurd. Wat ben ik in een enorme luxepositie beland. Ten eerste een dikke 7,5 gehaald voor mijn scriptie. En als kers op de taart mag ik ook nog eens blijven bij Bijl PR. Mijn eerste echte baan! Het burgerlijke leventje kan nu dan echt beginnen. Maar, straks eerst nog even een paar weken flink genieten en feesten in het zonovergoten Spanje en Griekenland.

* http://www.brzo.nu/37/wat-is-een-brzo-bedrijf.html

Terug naar overzicht

Auteur

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer