05.05.15

Sneak preview: onderzoek crisiscommunicatie

Nog een aantal weken – zes om precies te zijn – en mijn definitieve onderzoeksrapport naar crisiscommunicatie bij BRZO-bedrijven in het Rijnmondgebied moet kant en klaar liggen bij het academiebureau. Beetje stress dus. Precies waar het onderwerp over gaat: crisis. Soms een moeilijk onderwerp, want het gaat immers meestal over vervelende zaken waarmee een bedrijf of organisatie wordt geconfronteerd. Het verbaasde mij dan ook enigszins dat de benaderde bedrijven mij wilden helpen in mijn onderzoek. Ze geven toch een mooi kijkje in hun keuken.

Zoals ik hier bij Bijl PR heb geleerd, een crisis is niet altijd een ramp. Maar, slechte communicatie tijdens een crisis wel. De manier waarop je met een crisis omgaat en communiceert is doorslaggevend. Communicatie tijdens een crisis is bepalend voor je reputatie. Goede communicatie is een onmisbare schakel. En dus ontzettend belangrijk. Ook in de Rotterdamse haven.

De Rotterdamse haven kent de grootste concentratie gevaarlijke bedrijven van Nederland. Met name de petrochemische industrie in de Europoort en het Botlekgebied is bijzonder risicovol. Bijl PR wilt graag weten hoe de crisiscommunicatie van risicovolle bedrijven (BRZO) in de Rotterdamse haven is geregeld, omdat dit hun specialisme is.

Het doel van mijn onderzoek is het verkrijgen van 1) inzicht in hoe de Rotterdamse haven communiceert met haar omgeving, met de nadruk op reputatiemanagement, risicocommunicatie en crisiscommunicatie. Daarbij is het doel ook dat ik 2) een advies schrijf aan Bijl PR. Hoe zij hierop in kunnen spelen.

Ondertussen ben ik al een aantal keer naar de Rotterdamse haven afgereisd. Met openbaar vervoer. Geloof me, een hele uitdaging. Vooral het vinden van voetpaden langs de ‘niet betreden’ bordjes is lastig.

Eerste conclusies
Inmiddels ben ik dankzij die gesprekken al tot bepaalde conclusies gekomen. Ik ga natuurlijk niet alles verklappen, maar een aantal dingen vallen mij op. De grotere bedrijven met communicatieafdeling hebben de crisiscommunicatie tot in de puntjes georganiseerd. Misschien zelfs overdreven. De procedure staat muurvast en tekstjes voor de media worden hergebruikt. De kleinere bedrijven kunnen hier en daar nog wat hulp gebruiken, of hebben al om hulp gevraagd. Daarnaast is omgevingscommunicatie een lastig onderwerp, in samenhang met risicocommunicatie. De BRZO bedrijven zijn vooral gefocust op het bestrijden van het incident of calamiteit, maar ‘vergeten’ te communiceren. Het crisisnoodplan – of bedrijfsnoodplan – is vaak operationeel, maar een stukje communicatie is niet overbodig. En alleen een CIN-melding zegt niet genoeg. Vooral niet voor buurtbewoners.

Ik denk dat hier een mooie kans ligt voor Bijl PR. Maar voor nu, alle hens aan dek. Er moet nog een hoop gebeuren.

Terug naar overzicht

Auteur

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer