03.04.15

De evolutie van de mediatraining

De hoeveelheid aanvragen voor trainingen is in de afgelopen maanden bij Bijl PR groter dan ooit. In drie maanden trainden we meer dan 150 mensen. Dat waren niet allemaal mensen die in de media moesten optreden. Onze trainingen helpen deelnemers in hun dagelijkse werk. Tijdens een werkoverleg, een presentatie of new-bizz gesprek. Hoe dat komt? Ze hebben geleerd op een goede manier een eigen duidelijk verhaal te vertellen. En dat is niet alleen belangrijk bij journalisten.

Eigenlijk is ‘mediatraining een verkeerd woord voor onze training. Dat denk ik vaak wanneer ik op een verjaardagsfeestje weer eens moet uitleggen dat een mediatraining niet is bedoeld om iemand trucjes te leren om zaken te verzwijgen, te verdraaien of verkopen. Schrikbeeld is de debuterende 17-jarige voetballer die zijn wereldgoal voor de tv-camera toeschrijft  ‘aan de geweldige  prestatie van zijn volledige team’. Ja, dûh!  Met dank aan de mediatraining.

Do’s & don’ts
Natuurlijk, een mediatraining gaat over de mores van de journalistiek en de wetten van de media. Je leert de do’s en don’ts  in gesprekken met journalisten. Je zoomt in op persoonlijke houding, gedrag en presentatie. Als het goed is, gaat een mediatraining ook over het effect van het omgaan met media. Wat zijn kansen en wat zijn gevaren? Welke kun je verwachten en hoe ga je daarop reageren? Allemaal erg belangrijk, maar onze trainingen gaan in de meeste gevallen vooral om mensen te helpen hun verhaal te vertellen, om keuzes te maken in kernboodschappen. Om te zorgen dat de kijker, luisteraar of gesprekspartner iets met jouw informatie doet. De ene keer is dat via een journalist aan een kijker thuis, de andere keer voor een groep collega’s.

Logisch
De training is een vanzelfsprekend voortvloeisel van ons werk waarin we organisaties assisteren om de boodschap terug te brengen tot te essentie. In de juiste taal, via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep. Media zijn daarbij een doelgroep, maar andere groepen komen ook nadrukkelijk aan de orde.  Public relations gaat niet alleen over contact met media, maar over relaties met al je doelgroepen. Al die andere doelgroepen krijgen alleen geen eigen naam in de training. Een aandeelhouderstraining, collega-training of  burentraining bekt niet zo lekker. Vooralsnog is het dus mediatraining. Iemand een idee voor een andere naam?

 

 

 

 

 

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer