09.03.15

Receptioniste maakt plaats voor druktoetsen

Een interessant artikel in de Volkskrant dit weekend. Het ICT-bedrijf Decos gelooft niet (meer) in receptionisten. Die vind je daar niet. Het enige wat bij binnenkomst warmte uitstraalt is een touchscreen waarop gasten intoetsen met wie ze een afspraak hebben. Een robot begeleid je daarna naar de lift. Niet verwonderlijk – ‘Decos digitaliseert je wereld’ – is de belofte. Kun je niet met een receptioniste aankomen. Zo 2010.

Zelfs de hospitality-industrie, waar gastheerschap zo ongeveer heilig is, grijpt naar moderne technologie. In Japan opent in 2016 een hotel waar de receptie bestaat uit robots. Ze zien eruit als mensen, glimlachen en knipperen met hun ogen. Vandaar misschien de naam Henn-Na, dat “Vreemd Hotel” betekent.

Herdefinitie gastheerschap
Deze ontwikkelingen zetten ‘gastheerschap’ in een compleet ander daglicht. Gemak en efficiency wint van gevoel, van vleesch en bloed. Het is fascinerend. De persoonlijke aandacht lijkt niet te verdwijnen, maar van wie of wat krijg je die? En wat willen wij? Een oprechte glimlach of een accu-gestuurde blikken variant?

Klantbeleving
Ik vraag me af wat op lange termijn het effect is op de klantbeleving en sympathie voor bedrijven. Het zal per persoon verschillen. Zelf bezocht ik vorige week het hoofdkantoor van een grote bank. Ik werd daar ontvangen door een vriendelijke gastvrouw. Even persoonlijke aandacht, niet-geprogrammeerde interesse. Om vervolgens hoogst persoonlijk voor mij een cappuccino te halen bij de luxe koffiecorner. “Geniet van uw koffie, ik informeer mijn collega dat u er bent.”

PR
Het grappige is dat ik deze ervaring al met een paar mensen heb gedeeld. Het zegt iets over hoe ik mijn bezoek aan de bank heb ervaren en ik wil dat graag delen. PR voor de oranje leeuw….Robots, ik daag jullie uit dit te overtreffen! We hebben in Nederland al een Nationale Secretaressedag, maar hebben we ook een Dag van de receptioniste? In België in ieder geval wel. Zo niet, dat pleit ik er voor een. We helpen graag.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer