05.03.15

Bad news sells

We smullen allemaal van slecht nieuws. Wat dat betreft niets nieuws onder de zon. Maar, wist je dat slecht nieuws ook kan zorgen voor stijgende verkoopcijfers?
Uit recent onderzoek blijkt dat consumenten transparante informatie en (proactieve) communicatie steeds belangrijker vinden en meewegen bij hun aankoop. Opvallend is dat openheid bij negatieve boodschappen of informatie zich zelfs vertaalt in grotere betalingsbereidheid en de uiteindelijke keuze van een merk of product.

Het onderzoek laat zien dat mensen bij duidelijke, proactieve communicatie over tekortkomingen meer bereid zijn het product te kiezen en er ook nog eens meer voor willen te betalen. De negatieve informatie werd als minder negatief en relevanter gezien wanneer deze proactief werd gedeeld. Onderzoeker Joris Demmers: “De vraag naar transparantie vormt niet alleen een bedreiging voor merken, maar biedt juist interessante mogelijkheden.” Een mooie conclusie die ik alleen maar kan onderstrepen.

In onze media- en crisistrainingen geldt eenzelfde basisregel. Wees transparant over relevante informatie. Ook als de boodschap niet positief is. Hiermee laat je zien dat je eerlijk bent (niets te verbergen hebt) en dat je jouw stakeholders serieus neemt. Immers, wat krom is praat je niet recht en het verzwijgen van relevante informatie (of erger nog: liegen) krijg je altijd weer terug.

Goede tijden, slechte tijden
Transparante communicatie kan dus ook in slechte tijden in jouw voordeel werken. Niet alleen helpt het je reputatieschade zoveel mogelijk te beperken, het biedt juist de kans om je reputatie te versterken!  Het biedt de mogelijkheid relaties met bestaande klanten of stakeholders te verstevigen en nieuwe relaties aan je te binden. Een mooi voorbeeld hiervan is de terugroepactie van Toyota,  waar mijn collega Lars recent in zijn blog over schreef. Een ander voorbeeld is de open en persoonlijke communicatie-aanpak van Nutricia over het melkpoedertekort in 2013.

Betekent dit dat je altijd alles proactief aan iedereen moet vertellen? Natuurlijk niet. Niet alle informatie is altijd even relevant voor alle doelgroepen. Zorg dat je jouw stakeholders en hun informatiebehoefte door en door kent en daar op de juiste momenten op inspeelt. Je zal het zien: slecht nieuws verkoopt echt!

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer