15.01.15

De meest zinvolle selfie ooit

In 2015 solliciteer je natuurlijk via een videoselfie, althans als het aan de jonge ondernemers Jamal Oulel en Germaine Statia ligt. Zij lanceren deze week de app JobTease. Met een simpel filmpje van zichzelf kunnen Rotterdamse jongeren een baan scoren. Hoe het werkt? Gebruikers downloaden de app en beantwoorden eerst een paar praktische vragen over opleidingsniveau en baanvoorkeur. Daarna uploaden kandidaten een filmpje van zestig seconden waarin ze zichzelf presenteren aan potentiële werkgevers. Die selecteren aan de hand van wat op de app binnenkomt vervolgens de sollicitaties. JobTease is een van de subsidieprojecten de Regionale Aanpak Jeugdwerkloosheid.

Meest zinvolle selfie ooit
Ik vind dit een mooi initiatief. Voor het eerst is een selfie zinvol!

Waar het tot nu toe vooral belangrijk is waar of met wie de maker in beeld staat, bij JobTease word je letterlijk uitgedaagd jezelf te presenteren. Zo wordt de selfie opeens een serieus middel in arbeidsmarktcommunicatie. Overigens past deze ontwikkeling geheel in een tijd waarin visuele content of beeld verweven is in onze maatschappij en in de manier waarop we nieuws consumeren. Dat hebben we ook afgelopen week weer ervaren… Beeldmateriaal maakt een verhaal vaak sterker.

Sollicitatiebrief passé?
Is de sollicitatiebrief nu passé? Het antwoord daarop heb ik niet, wat me na een kleine rondgang wel opvalt is dat veel werkgevers nog steeds vragen naar een cv in combinatie met motivatiebrief. De app speelt wellicht goed in op de leefwereld van jongeren, maar de vraag is of dit matcht met de behoefte van bedrijven. In ieder geval wordt ook aan de werkgeverskant geëxperimenteerd met videosolliciteren. NOS melde onlangs dat grote bedrijven als H&M, Randstad en reisorganisatie GoGo testen met een app waarin je met een zelfgemaakt filmpje moet solliciteren.

Feedback op je sollicitatie
Naast het uploaden van video’s kunnen gebruikers ook feedback geven op elkaars inzending. In theorie betekent dat dat je je sollicitatieskills rap kunt verbeteren met hulp van het publiek. Ik zie kansen, maar heb ook zo mijn vraagtekens, zeker op het vlak van privacy. Een sollicitatie is doorgaans niet iets wat je met iedereen deelt. Dat kan pijnlijk worden, bijvoorbeeld wanneer je huidige werkgever het filmpje onder ogen krijgt en reageert: “Ik zou volgende keer recht in de camera kijken en by the way, wat is er mis met je huidige baan?”

Hoe dan ook, ik hoop dat recruiters niet uitsluitend het plaatje centraal stellen door – zoals recent gepubliceerd – alleen maar de aantrekkelijkste kandidaten uit te nodigen, maar ook stil blijven staan bij inhoud, kwaliteit en capaciteiten.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer