08.12.14

HALLO negatief Nederland

Er is veel commotie over de nieuwe Jumbo commercial vandaag. De commercial zou te duur zijn, veel gejatte elementen hebben en zo komt er van alles online voorbij. Wat is het toch weer typisch Nederlands om direct de commercial zo af te kraken. Waar gaat die ophef nou eigenlijk over?

Jumbo gaat de voedselbanken steunen met de actie: Doneer een kerstdiner. Kerst gaat over gezellig samen zijn, genieten en lekker eten. Omdat dit niet vanzelfsprekend is voor iedereen vraagt Jumbo klanten gerechten te doneren en organiseert de supermarktketen etentjes voor allerlei organisaties. Klanten van Jumbo kunnen gerechten doneren en Jumbo doneert bij elke twee gedoneerde gerechten, de derde erbij.

Gejat en duur
In de klachten en berichten die het inmiddels regent op internet gaat het over de kosten van de commercial en dat veel elementen gejat zijn. Denken mensen nu werkelijk dat de BN’ers in de commercial hier allemaal voor betaald worden. Ik geloof er niks van. En de reclame zou ook wel erg op de Coca-Cola reclame lijken. So what, als ik naar shampoo reclames op tv kijk, lijken die allemaal op elkaar. Daar heeft nooit iemand het over. Waar al die klagers het niet over hebben is waar de actie van Jumbo echt over gaat.

Doe eens iets voor een ander
Het is een mooi initiatief! Jumbo investeert flink in de actie door zelf bij elke tweede donatie ook te doneren, het transport te regelen en door het land etentjes te organiseren. Maar ook daar gaat het wat mij betreft helemaal niet om. Het gaat om het idee erachter. Bekommer je eens om je buurman, je wijkgenoot, misschien ook gewoon iemand in je familie die het niet zo breed heeft. Als we allemaal eens om ons heen zouden kijken en wat over hebben voor een ander zou het een stuk gezelliger zijn in Nederland. Wat levert de actie van Jumbo uiteindelijk straks op? Veel mede-Nederlanders die ook een keer van een lekker kerstdiner kunnen genieten, met dank aan andere Nederlanders die doneren en aan Jumbo.

Wat vinden jullie van alle ophef?

Nog even voor de volledigheid, nee, wij werken niet voor Jumbo, mocht je je dat afvragen. Ik moest dit gewoon even kwijt.

Terug naar overzicht

Auteur

Marjoleine van Klaveren

Marjoleine van Klaveren

Advies/Business Development

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer