02.12.14

Bijzondere branding: cola uit een koe

Coca Cola gaat melk verkopen. Huh, lees ik het goed? Ja, je leest het goed. Coca Cola gaat vanaf 2015 melk verkopen in de VS onder het merk Fairlife. Niet zomaar melk, nee het witte goedje heeft meer eiwit en calcium dan gewone melk, de helft van de suiker en is lactosevrij. Fairlife zegt de slechte eigenschappen eruit te halen en de goede ingrediënten erin te stoppen. Ik zal je zeggen, mijn haren gaan er recht van overeind staan. Er wordt maar van alles toegevoegd aan producten, zonder dat je nog weet wat het eigenlijk is.

Geloofwaardigheid
Hoe geloofwaardig is het dat de grootste frisdrankfabrikant in de melk gaat? Eerder schreef ik het blog McTrust, over merkvertrouwen en gezonde voeding. McDonalds moet op zoek naar nieuwe manieren om het consumentenvertrouwen terug te winnen zodat mensen weer de burgers komen eten. Coca Cola zit in hetzelfde verdomhoekje als het gaat over een ongezond imago met hun bruine suikerdrankje. Geen wonder dus dat ook zij iets willen (lees: moeten) doen om mee te gaan in de wereldwijde trend om gezonder te leven en om de dalende cijfers te keren. Maar ja, melk? En niet zo maar melk, een wit goedje waar van alles mee gedaan is voordat het in een flesje terecht komt. Saillant detail: Fairlife melk is twee keer zo duur als gewone melkpak.

Marketing alleen is niet genoeg
Ik ben zeer benieuwd hoe Coca Cola dit nieuwe product in de markt gaat zetten. Het bedrijf kennende zal er flink wat geld gestoken worden in een fancy marketing campagne. Zal het de consumenten echt overtuigen? Kan de kracht van marketing zo sterk zijn dat consumenten over het imago van Coca Cola heenstappen en geloven in dit product?

Make or break
Ik ben benieuwd of het Coca Cola gaat lukken om van het ongezonde imago af te komen. Eerst was cola vooral leuk en fun: ‘Enjoy’ Coca Cola staat al een eeuwigheid op de flessen. Nu komt er dus een gezondheidsaspect bij. McDonalds probeert ook al jaren letterlijk groener te worden, maar dat gaat moeizaam. De vraag is of je als merk nog kunt bijsturen, of dat het publiek er doorheen prikt en je als mooiprater afschildert. Het is moeilijk een slecht imago en slechte publiciteit weg te poetsen. Een ander voorbeeld is Unilever dat het imago steeds probeert te verduurzamen. Zo belooft het bedrijf per einde dit jaar alleen duurzame palmolie te gebruiken, zit er geen plastic meer in tandpasta en gaat het structureel doneren aan voedselbanken.

Ik vind het een goede ontwikkeling dat grote bedrijven zich bekommeren om mens en milieu. Voor al deze initiatieven geldt wel: zorg dat het echt is en dat je dat ook ‘bewijst’ met voorbeelden. En laat die voorbeelden zien. Dat is ook iets wat we onze klanten vaak adviseren. Laat zien wat je doet, het liefst door middel van voorbeelden en verhalen die voor zich spreken. Marketing alleen is niet goed genoeg. Je zult moeten doen wat je belooft. Wil je echt gezondere producten verkopen, dan moet dat ook de werkelijke intentie zijn en niet alleen een marketingtrucje. Gelukkig maar. Het merk Fairlife bestaat overigens in bepaalde delen van de VS al langer. Hieronder één van hun reclamefilmpjes. Wat vinden jullie, past het een beetje bij Coca Cola?

Terug naar overzicht

Auteur

Marjoleine van Klaveren

Marjoleine van Klaveren

Advies/New Bizz

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer