Olympische Spelen voor communicatieprofessionals
Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) schrijft geschiedenis. Leden van het IOC stemden gisteren unaniem voor een nieuwe bidprocedure voor de Olympische Spelen. Het wordt voor steden goedkoper de Spelen binnen te halen. Daarnaast is er geen grens meer aan het aantal sporten op de Spelen. Ik zie kansen voor communicatieprofessionals.
Vandaag zetten leden van de sportkoepel de puntjes op de “i” tijdens het 127e congres van het IOC in Monaco. Daar stemmen ze over veertig aanbevelingen die de kandidaatstelling voor de Olympische Spelen drastisch moeten hervormen. Zie ook de publicatie op nu.nl.
Revolutionair
Dat hadden we even nodig. Een in Zwitserland gevestigde sportkoepel die wel daadkracht en lef toont. Wel jammer dat het nieuwe hoofdkantoor van het IOC de spelvreugde enigszins bederft. Het glimmende onderkomen kost omgerekend 133 miljoen euro. De Spelen moeten goedkoper, maar dat kan nog wel even wachten.
Vuurtje aangewakkerd
De nieuwe koers van het IOC zorgt geheid voor nieuwe discussies rondom een mogelijke kandidaatstelling van Nederland voor de Olympische Spelen 2028. Nu al ventileren bekende Nederlanders uit de sport en politiek hun mening.
André Bolhuis, voorzitter NOC*NSF:
Erben Wennemars, voormalig topschaatser:
Camiel Eurlings, IOC-lid:
Start met draagvlak
Het kabinet Rutte II steunde de kandidatuur van Nederland voor de Olympische Spelen 2028 niet. De Spelen zouden te duur zijn en het zou ontbreken aan draagvlak in de samenleving. Als we het IOC mogen geloven wordt het allemaal goedkoper, bovendien is er in het huidige economische klimaat weer ruimte voor discussie. Je begrijpt het, ik ben voor een Olympische Spelen in Nederland. We moeten wel lering trekken uit het verleden: werk aan draagvlak.
Kansen voor communicatieprofessionals
De organisatie van de Spelen gaat niet alleen om stadions of een Olympisch dorp, het gaat om inwoners die geloven in de kracht van de Spelen. Er liggen prachtige kansen voor communicatieprofessionals om dat draagvlak te organiseren. Zwengel op allerlei platforms discussies aan, laat zien dat mensen daadwerkelijk invloed kunnen uitoefenen op het proces. Mensen in beweging krijgen, dát is de kracht van goede communicatie. Maak duidelijk dat het organiseren van de Spelen echt prachtige mogelijkheden biedt voor de BV Nederland. Mijn handen jeuken
Terug naar overzicht
Zoek door ons blog
Meest gelezen
- Misschien moet Zuckerberg eens naar de Kuip komen
- Even voorstellen: Anouk Happel
- Mooie nominaties Sabre Awards voor Bijl PR
- Tien handige tips over hoe om te gaan met een crisis
- NIEUW: De PR-lunchbox
Over Bijl
De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.