11.11.14

Wat koop je bij een pr bureau?

Onlangs benaderde een studente van de Universiteit van Amsterdam ons met een interessante vraag: Hoe goed zijn we eigenlijk in pr voor onszelf, of in andere woorden, hoe verkopen jullie Bijl PR? Dit is wat zij momenteel onderzoekt bij pr bureau’s in Nederland. Vragen als “Wat doen jullie met jullie website?”, “Hoeveel tijd steken jullie in pr, marketing en sales?” maken mij nieuwsgierig. Inderdaad, hoe doen pr bureau’s dat? Tijd voor een rondje langs de velden.

Wildgroei
Ik probeer me te verplaatsen in de verantwoordelijke manager of medewerker van het bedrijf die een pr bureau zoekt. Ik begin op internet, want ik vermoed dat zij dat ook doen. Wat direct opvalt, is de bonte verzameling aan diensten die pr bureau’s aanbieden. Op een totaal van negen pr bureau’s tel ik maar liefst 23(!) verschillende soorten diensten, waaronder:
Corporate communicatie/pr
Interne communicatie
Crisiscommunicatie/pr
Pr en mediarelaties
Storytelling
Concept en beeld
Verandermanagement
Training en coaching
Online pr
Consumer pr
Digital pr
Digital marketing
Content
Public relations
Brand journalism
Pr Onderzoek
Free publicity
Mediatraining
Social media
Pr campagnes
Strategie en beleid
Blogging
Event pr

Ga daar maar eens uit selecteren, vooropgesteld dat iedereen weet wat al deze termen betekenen.

Begrijpt u het nog?
Eerlijk gezegd vind ik de lijst indrukwekkend en dan heb ik nog ‘maar’ negen bureau’s gehad. Volop keuze hoeft niet per definitie slecht te zijn, maar een vraag die ik (potentiële) klanten wel graag zou willen stellen is: Begrijpt u het nog? Is het al duidelijk wat u bij ons kunt ‘kopen’? Die vraag intrigeert me en het zegt vermoedelijk iets over hoe naar pr bureau’s wordt gekeken.

Bewustwording
Het maakt mij en collega’s er sowieso weer van bewust dat we scherp moeten blijven. De diversiteit in aanbod betekent dat we moeten blijven werken aan het uitleggen waar we voor staan. In dat opzicht geloven we dat jezelf verkopen verder gaat dan een goede website. Zo investeren we met behulp van onze kersverse collega Ellen meer in relatiebeheer. Gelukkig resulteert dat in veel goede gesprekken waarin we kunnen vragen of we duidelijk zijn en waar we kunnen verbeteren.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer