27.11.14

Stempelen en stickers plakken

Vanmorgen ging het op de radio over de wildgroei aan keurmerken in Nederland. Voor bijna alles is wel een keurmerk of kwaliteitslabel bedacht. Vaak zelfs meer dan een. Bijvoorbeeld voor eieren of (kippen)vlees. In het radioprogramma was een expert aan het woord die voor kippenvlees tenminste 19 verschillende keurmerken telde! Variërend van een gecontroleerd keurmerk van de Dierenbescherming tot vage, zelf uitgeroepen keurmerken van fabrikanten. Van die laatste variant is het vaak nog maar de vraag of het gaat om een echt keurmerk of een misleidende reclametruc.
Een van de gevolgen van al die kwaliteitsstickers en -stempels, is dat de consument geen onderscheid meer kan maken, het niet meer begrijpt. Door de hoeveelheid keurmerken en het vage imago ervan, neemt de geloofwaardigheid in het algemeen af, zo concludeerde de expert op de radio. Dat roept bij mij de vraag op of keurmerken sowieso nog iets toevoegen. Een ‘echt’ keurmerk zou het ene product van het andere moeten onderscheiden, een bepaalde status toevoegen. Maar, is dat nog wel zo?

Backfire
Welke rol speelt een kwaliteitslabel of keurmerk in het aankoopproces? We geloven maar al te graag een mooi verhaal en zijn zeer bereid ons koopgedrag hierdoor te laten beïnvloeden. Wat dat betreft eigenlijk niets nieuws. In de dagelijkse hoeveelheid aan reclameboodschappen zou een kwaliteitslabel juist een onderscheidend kenmerk moeten zijn om je boodschap geloofwaardiger te maken. Helaas lijkt het keurmerk zichzelf nu tegen te werken. Dankzij de wildgroei is er geen overzicht meer. Niemand onderscheidt zich echt en keurmerkenmoeheid ligt op de loer.

Goedgekeurde eenheidsworst
De kracht van een keurmerk als communicatiemiddel neemt af. Je moet als fabrikant dus op zoek naar andere manieren om jezelf te onderscheiden. Geen gemakkelijke opgave. Want, hoe spring je er als een van de 100 kippenpotenleveranciers tussenuit? Naast het hebben van een keurmerk zou de kwaliteit (lees: lekker ja of nee) onderscheidend moet zijn. Dát is een verhaal dat je kan en mag vertellen! Of beter nog, dat anderen over jou vertellen. De eenheidsworst in keurmerkenland dwingt ons om communicatie goed en origineel aan te pakken. Daar ligt een mooie kans!

Overigens komt het meest succesvolle kwaliteitskeurmerk natuurlijk van WC-eend. ‘Wij van wc-eend, adviseren wc eend’, werd in 2007 gekozen tot beste slogan aller tijden.

 

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer