25.11.14

PR robots en game changers

Minister Asscher riep enkele weken geleden dat robots en vergaande automatisering voor massale werkeloosheid gaan zorgen. In het Verenigd Koninkrijk zou het zelfs om 10 miljoen banen gaan. Hoe het uitpakt geen idee.  Ik vraag me bij al deze berichten wel af wat robotisering en automatisering voor de PR-branche gaan betekenen.

Likken tegen de klok
Sinds ik ruim 30 jaar geleden in de PR begon is al heel veel geautomatiseerd en gerobotiseerd in ons vak. Gelukkig maar. Stel je voor: persberichten die nog met de hand in enveloppen werden gedaan. Ik herinner me nog de stress die over een heel bureau daalde als  er een persbericht met foto moest worden verspreid. Likken tegen de klok.  Stickers die gekopieerd werden van in de kluis bewaarde moedervellen. Teksten voor magazines die na elke correctieronde opnieuw werden ingetikt op de elektronische typemachine. Media die elke morgen werden gespeld op knipsels van klanten. Al dat monnikenwerk bestaat gelukkig niet meer.

De werkelijkheid is altijd anders
Ik ben benieuwd wat we nog meer kunnen robotiseren of automatiseren. Best een lastig vraagstuk. Een weg die we zeker niet op moeten is het standaardiseren of automatiseren van de communicatie aanpak. Enkele jaren geleden kwam ik dat bij een overheidsorganisatie al wel tegen. Een handboek (hoe bedenk je het) waarin projecten werden opgedeeld in  A, B of C-projecten, waarin tot in het kleinste detail werd voorgeschreven hoe een communicatietraject moest lopen. Het werkte niet. Ik zie soortgelijke dingen ook bij het lezen van sommige crisiscommunicatieplannen. Die staan vol met allerlei mogelijke scenario’s en in sommige gevallen zelfs met ‘pre authorised’ acties en statements.  Mooi, maar de werkelijkheid is altijd net weer anders.  Daar sta je dan met een kant-en-klaar antwoord.  Als we woordvoering in een crisis aan robots gaan overlaten wordt het pas echt crisis of ze moeten volstaan met alleen maar ‘geen commentaar’.

Er gaat genoeg veranderen
In het FD las ik een Amerikaanse hoogleraar, Daniel Kraft, die voorspelt dat apps straks in de gezondheidszorg de normaalste zaak van de wereld worden. Bijna op de manier zoals Uber de taxiwereld op zijn grondvesten liet schudden. Krijgen we straks ook zo iets in PR? Ik verwacht op onderdelen wel. Ik zie wat in een app die volgens de Barcelona Principles de effectiviteit van pr (campagnes) direct laat zien. Ik ben geen techneut maar dit moet niet al te moeilijk zijn. Of toepassingen waarbij we beurzen bezoeken in virtual reality . Lijkt me veel effectiever. De stroom  van nieuwe social media zal door blijven gaan, maar dat is al geen nieuws meer. En natuurlijk zullen we door slimmere technologieën nog meer te weten komen over gedrag en belangstelling van consumenten, waardoor we betere campagnes kunnen maken. Mediabestanden worden straks natuurlijk gewoon gratis; terwijl de opvolgers van Blendle knipseldiensten overbodig maken.

Gelukkig kunnen sommige zaken niet worden gestandaardiseerd. Stappen die elkaar logisch opvolgen, daar zijn robots goed in. Creativiteit en strategie zijn zaken die ze – bij mijn weten – niet beheersen.  Laten dat nou net twee onderwerpen zijn waarmee een goede adviseur zich onderscheidt.

Kortom, ik zie in de PR-wereld nog geen robots rondlopen en de echte grote gamechanger – zoals Airbnb in de hotellerie of Uber in de taxiwereld ook niet. Jullie wel?

Terug naar overzicht

Auteur

Ruud Bijl

Ruud Bijl

Advies/Directie

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Sorry. Nog geen gegevens beschikbaar.

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer