13.11.14

Geen bullshit graag

Een goed verhaal verkoopt zichzelf. Het is een kreet, maar gelukkig werkt het in ons vak ook echt. Een andere veel gehoorde uitspraak is dat journalisten allergisch zijn voor commerciële boodschappen. Ook dat klopt en niet alleen journalisten hebben die eigenschap, ik heb er zelf ook nogal last van.

Hand in hand voor het leven
Afgelopen dinsdag was de lancering van de samenwerking tussen Opel, Feyenoord en de Hartstichting: Hand in hand voor het leven. Opel en Feyenoord gaan de Hartstichting helpen van Nederland een zogenoemde 6-minuten zone te maken door 125.000 extra burgerhulpverleners te werven. Wekelijks krijgen 300 Nederlanders een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Het is van levensbelang om dan binnen 6 minuten te kunnen reanimeren. Een ambulance haalt het meestal niet om binnen 6 minuten ergens te zijn. De campagne is van Triple Double, wij mochten de PR verzorgen rondom deze samenwerking. Waar gaat het om in dit verhaal?

Maatschappelijk betrokken
Opel en Feyenoord willen een maatschappelijke invulling geven aan hun samenwerking. En niet omdat dit vanuit het MVO-beleid op de agenda staat, maar om iets terug te doen voor de samenleving. Dat werd dan ook de kern van het verhaal. Een verschil willen maken. Cruciaal in die boodschap: echtheid.
Ik weet het, authenticiteit en transparantie zijn woorden die je te pas en te onpas hoort, zeker in het communicatie vak. Ik noem het liever ‘echtheid’. Je moet niets verkondigen wat niet echt is. Je publiek prikt er zo doorheen. En laat die echtheid nu goed bij Bijl PR en onze klanten passen. Niet voor niets mogen we bijvoorbeeld KWF en de Nierstichting tot onze klanten rekenen. Ook voor vaste klant Randstad concentreren we ons op het maatschappelijk belang van een gezonde arbeidsmarkt. Het zijn onderwerpen waar we ons hard voor willen maken, waar we ons goed bij voelen. En ja, we zijn er gewoon goed in.

‘Media is mijn beste vriend’
Journalisten voelen goed aan wanneer een verhaal ‘klopt’. Zo ook RTL Late Night dat we benaderden met het persoonlijke verhaal van Erik, die vijf keer op één dag een hartstilstand kreeg. Hij is het levende bewijs van tijdige reanimatie. Humberto zag de waarde van deze maatschappelijk boodschap en nodigde Erik uit aan tafel.

PR is altijd maatwerk. Het helpt enorm als je een goede relatie hebt met journalisten. Maar het allerbelangrijkste is dat je een goed verhaal hebt. Een lulverhaal werkt nooit! Gelukkig maar.

Terug naar overzicht

Auteur

Marjoleine van Klaveren

Marjoleine van Klaveren

Advies/Business Development

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer