05.11.14

De ‘personal touch’ in communicatie

KWF Kankerbestrijding bestaat dit jaar 65 jaar. Een mooi moment om terug te kijken op wat 65 jaar onderzoek naar het begrijpen en behandelen van kanker heeft opgeleverd. En wie kunnen daar beter over vertellen dan de onderzoekers zelf? KWF vroeg een aantal vooraanstaande onderzoekers zelf in tekst en beeld aan het grote publiek te vertellen over belangrijke mijlpalen in kankerbestrijding in de afgelopen decennia.

Echte verhalen
Verhalen vertellen. Storytelling is een term waar we niet meer omheen kunnen. Veel organisaties zijn op zoek naar de beste manier om hun verhaal te vertellen. Vraag je vooral ook af wíe het verhaal moet vertellen. We lezen graag verhalen van anderen, vooral wanneer we ons  hiermee kunnen identificeren. Niet voor niets wordt er ook in reclames veel gebruik gemaakt van verhalen en getuigenissen van ervaringsdeskundigen. In alle andere vormen van (marketing)communicatie en pr is het eigenlijk niet anders. Het persoonlijke verhaal van iemand zoals jij en ik, begrijp je beter dan een boodschap verpakt in een reclame of op een website. We willen echte verhalen, van echte mensen. Dat weten programma’s als Hart van Nederland en Man bijt hond natuurlijk al lang. Mooi om te zien dat ook steeds meer organisaties hier een weg in vinden.

Bij goede doelen speelt het verhaal van de patiënt altijd al een belangrijke rol. Denk bijvoorbeeld aan Sta op tegen kanker van KWF Kankerbestrijding, een tv-show waar patiënten hun verhaal vertellen en daarmee het belang van kankeronderzoek onderstrepen. Maar ook de Nierstichting die verhalen van patiënten deelt om Nederland bewust te maken van de impact van te lange wachttijden. Kijk eens op de Facebookpagina van het NSGK, met De knapperd van de dag. En heel recent op tv, het Ouderenfonds in het programma Geer en Goor, Waarheen waarvoor, waarin ouderen hun persoonlijke verhalen delen met Geer en Goor en het Nederlands publiek.

Er was eens….een onderzoeker
Een ontmoeting met de onderzoeker, een kijkje achter de deuren van een lab en een persoonlijke, begrijpelijke uitleg. Dat werkt, zo blijkt ook uit de wekelijkse KWF Facebook rubriek Onderzoeker van de week, waar wij de afgelopen maanden aan mochten meewerken. Onderzoekers die van KWF geld ontvangen vertellen hun eigen verhaal over wat ze onderzoeken, waarom dit belangrijk is voor kankerpatiënten en wat ze met het onderzoek hopen te bereiken. De verhalen roepen veel  reacties op. Er ontstaat een gesprek. Tegelijk laat Onderzoeker van de week op een persoonlijke manier zien wat er met gedoneerd geld gebeurt en wordt bereikt.

Om onderzoek uit te kunnen voeren is geld nodig. De mensen die het onderzoeksgeld geven en inzamelen zijn daarom minstens zo belangrijk. Ieder heeft een eigen verhaal over waarom hij of zij zich inzet. Deze verhalen zijn onmisbaar bij het enthousiasmeren van nieuwe vrijwilligers en donateurs. Neem bijvoorbeeld het echtpaar Bos, dat zich al 65 jaar inzet voor KWF.

Of het nu onderzoekers zijn of patiënten, oudere dames uit de straat of de man uit de sportschool, het verhaal van wie je bent, wat je doet en waarom je dat doet, verteld door echte, ‘gewone’ mensen. Dat blijft hangen.

Terug naar overzicht

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer