17.11.14

De CEO twittert niet. Nou en?

Bestuurders van grote ondernemingen twitteren niet, zo blijkt uit onderzoek van de Volkskrant. De Nederlandse captains of industry zijn bepaald geen roergangers op het gebied van social media.  Ze hebben allen hun redenen om het niet te doen. Pr-afdelingen zouden volgens het artikel graag zien dan hun bestuurders twitteren maar hebben ‘moeite om hun bazen er van te overtuigen’. Waarom eigenlijk?

Overtuiging
Om te beginnen vrees ik dat veel pr-adviseurs niet overtuigend genoeg zijn. Dat de topman moet twitteren omdat ‘iedereen het nou eenmaal doet’ is niet goed genoeg. Je moet duidelijk kunnen maken wat het nut is en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn. Meer zichtbaarheid, meer omzet, sterkere positionering, noem maar op. Er zijn genoeg redenen om je baas aan te zetten tot twitteren.

Voors en tegens
Er zijn ook genoeg redenen om het niet te doen. Ben je een betere directeur wanneer je twittert? Als de baas niet wil, dan heeft hij  – of zij – er waarschijnlijk ook weinig gevoel bij. Daar komt bij dat de noodzaak om wel of niet te twitteren volgens mij afhankelijk is van talloze factoren. In welke business zit je bedrijf of organisatie? Wat doet de directeur op andere terreinen om te communiceren? En wat zijn de risico’s van twitteren? Een onhandig geformuleerd en (te) snel gestuurd bericht  kan iemand  lang achtervolgen. Het afbreukrisico is groot.

Eerlijk gezegd vind ik het wel fijn dat bestuursvoorzitters blijkbaar minder snel twitteren. Het voorkomt dat al te ijdele heren (ja, het zijn meestal heren) van zichzelf gaan denken dat ze echt heel belangrijk zijn. Succes lijkt me niet recht evenredig met het aantal volgers dat je hebt.

Lef tonen
Wie wil je zelf graag volgen? Voor mij geldt dat ik toch vooral mensen volg die een interessante  mening of originele visie hebben. Privé-tweets interesseren mij minder, al worden die vaak ook goed gelezen. Als de baas zijn privéleven – begrijpelijk – niet op straat wil leggen, vraag hem dan ‘ns om echt zijn mening te geven. Ergens iets van te vínden. Dat levert ongetwijfeld geboeide volgers op en straalt af op de organisatie. Wat mij betreft alles beter dan obligate en nietszeggende (pr-)tweets van topmannen en -vrouwen die louter twitteren om erbij te horen. Of omdat hun pr-adviseur het een goed idee vond.

 

 

Terug naar overzicht

Auteur

Lars Walder

Lars Walder

Associate Consultant

Delen

Zoek door ons blog

Meest gelezen

Over Bijl

De boodschap terugbrengen tot de essentie. In de juiste taal via de juiste kanalen naar de juiste doelgroep communiceren. Dat is de sleutel tot succes.

Lees meer